BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som et ukamuflert konsept. Bilen skal erstatte 3-serien og vil ha et kantete design med «hainese». Prototypen har 18.000 Nm.
BMW jobber med sin nye elbilplattform, Neue Klasse. Den nye elbilen skal sees på som en elektrisk etterfølger til BMW 3-serie. En prototype av bilen er vist for kineserne. Den sies å ha et dreiemoment på 18.000 Nm.
Presentasjonen fant sted under Shanghai Auto Show. Her viste BMW bilen uten kamuflasje for første gang. Den utstilte modellen hadde en spesiell neonmalingsjobb.
Lakken kan "lades" av sollys. Det gir et spesielt utseende til bilen. De nye bildene gir et godt inntrykk av bilens endelige design.
Bilen som vises er kun en prototype. Likevel kaller BMW bilen for den kraftigste prototypen de noen gang har bygget. Den kan sees på som elbilens svar på en BMW M3.
BMW hevder at prototypen har et dreiemoment på 18.000 Nm. Og selv da har tyskerne trukket fra kraften som går tapt i selve drivverket.
BMW New Class: design og teknologi
Bilen er også den første BMW med sentral datamaskin. BMW kaller den nye datamaskinen «gledens hjerte». Den skal styre alle bilens funksjoner fra ett sted.
Man kan håpe at systemet unngår feilene som andre merker har opplevd med lignende systemer. Integreringen av så mange funksjoner i én datamaskin er kompleks. Volvo har hatt utfordringer med sentralsystemet deres. Det koster dem dyrt akkurat nå. Les mer om det her.
Designet til Neue Klasse er helt nytt for BMW. Og likevel. Fordi merket gjenintroduserer sin klassiske «hai-nese». Den fronten var kjent fra BMW-modeller på 1960-, 70- og 80-tallet.
Bilen får et betydelig mer kantete utseende. Dette skiller den fra noen konkurrenter på elbilmarkedet. Mercedes' elbiler har for eksempel en mer avrundet og strømlinjeformet form.
Formen på Neue Klasse er mindre utpreget strømlinjeformet enn noen andre elbiler. BMW velger tydeligvis et mer særegent og gjenkjennelig formspråk. Det blir interessant å se den endelige produksjonsversjonen.
Produksjon og fremtiden til BMW Neue Klasse
Produksjonen av de første elbilene basert på Neue Klasse starter snart. Faktisk vil det skje allerede i slutten av 2025 på BMWs fabrikk i Ungarn.
Fabrikken ligger i byen Debrecen. Det er en nybygd fabrikk dedikert til den nye plattformen. Neue Klasse representerer en svært viktig fremtid for BMWs elektriske strategi.
Den nye plattformen vil danne grunnlaget for flere kommende elbiler fra merket. BMW satser store summer på overgangen til elektrifisering, men nekter samtidig å legge forbrenningsmotoren på hylla.