Volvo rammes av en haug med store – og svært dyre – feil på ellers splitter nye biler. Dette på grunn av plattformen som må ryddes opp.
Volvo bygger for tiden biler på tvers av ulike plattformer. Og dette har allerede skapt en rekke svært kostbare feil i splitter nye biler.
Blå. er den nye EX90 full av feil allerede før den ruller ut til de første kundene. Det kunne det første teamet med journalister som fikk tak i bilen avsløre denne uken.
Men Volvo har en plan. For å unngå problemer med programvarefeil og forsinkelser, slik det har vært for både EX90 og den mye mindre EX30, må plattformene ganske enkelt ryddes opp.
Eller rettere sagt ryddet ut. For akkurat nå bygger Volvo biler på tvers av plattformer, som også brukes av søstermerkene til den kinesiske Geely-gruppen.
LES OGSÅ: Visjonær hevder å ha knust myten om elbiler
Ved å holde seg til en plattform å basere teknologien på, håper Volvos ledelse å unngå å gjøre de samme feilene en tredje gang. SPA3-plattformen vil erstatte de tre nåværende: CMA, SEA og SPA2.
Ifølge svenske Vi Bilägare skal SPA3 gjøre det mulig for Volvo å både skalere fremtidige modeller opp og ned i størrelse. Forstått på den måten at merket vil kunne bygge biler som er både større og mindre enn merkets nåværende biler.
Den første bilen på den nye plattformen er allerede under utvikling. Det blir en SUV som heter EX60, senere kommer en sedanmodell som heter ES90. Etterfølgeren til den nå pensjonerte S90.
Selv om Volvo denne uken annonserte at de slipper taket på å kun bygge elbiler i 2030, er det fortsatt uklart om ES90 også vil være en hybridbil.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!