19. april, 2025

Spart karbonfiber: EU dropper forbudet ved 11. time

Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin, har EU droppet et kontroversielt forslag om å forby karbonfiber i biler.

Karbonfiber spares. I hvert fall i bilindustrien. EU dropper et forslag om å forby materialet i biler.

Dette kommer etter stor usikkerhet og bekymring blant bilprodusenter og karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin.

Nyheten om et mulig EU-forbud mot bruk av karbonfiber sendte sjokkbølger i hele bransjen. Forslaget kom overraskende på mange i bransjen og sendte sjokkbølger gjennom markedet.

Det ble foreslått at materialet klassifiseres som helsefarlig. Det bør plasseres på linje med stoffer som kvikksølv, bly og kadmium, som allerede er forbudt i bilproduksjon.

Dette skriver Motor1 .

EU vurderte forbudet som en del av en oppdatering av direktivet om utrangerte kjøretøy. Direktivet handler om riktig og sikker gjenvinning av utrangerte biler.

Bekymringen dreide seg om frigjøring av mikroskopiske fiberpartikler når karbonfiberdeler til biler går i stykker. Partiklene kan potensielt irritere huden, forstyrre elektronikken eller påvirke resirkuleringsmaskiner. Derfor ble det foreslått et forbud med virkning fra 2029.

Betydningen av karbonfiber for og i biler

Karbonfiber er et nøkkelmateriale i mange moderne biler. Den er kjent for sin lave vekt og store styrke.

Materialet er betydelig sterkere enn stål. Samtidig veier den mindre enn aluminium, noe som er avgjørende for ytelse og effektivitet.

Den brukes i alt fra høyytelses sportsbiler til elbiler. Materialet bidrar til å redusere totalvekten, spesielt i tyngre elektriske kjøretøy.

For nisjeprodusenter som svenske Koenigsegg er karbonfiber essensielt. Bilene deres har ofte både chassiset og hele karosseriet bygget i materialet.

Et forbud ville ha tvunget slike produsenter til å omstrukturere hele produksjonen fundamentalt og kostbart.

Aksjemarkedet reagerte sterkt på EU-forslaget

Markedet for karbonfiber er betydelig og vokser raskt. I fjor ble verdensmarkedet verdsatt til over 39 milliarder danske kroner. Eksperter forventer en nesten tredobling innen 2035.

Bilindustrien bruker allerede mellom 10 og 20 prosent av den totale produksjonen av karbonfiber. Bruken øker ifølge Motor1.

Japanske selskaper som Toray, Teijin og Mitsubishi Chemical dominerer markedet. De står for over halvparten av verdens produksjon av karbonfiber.

Da forslaget om EU-forbud ble kjent, falt aksjekursene til de store produsentene merkbart. EU er et veldig viktig marked for dem.

Men nå er usikkerheten fjernet igjen. Ifølge Motor1 har EU-parlamentet besluttet å fjerne karbonfiber fra listen over stoffer som skal forbys under ELV-direktivet.

Det betyr at bilprodusenter kan fortsette å designe og bygge biler med karbonfiberkomponenter uten frykt for et snarlig forbud. Avgjørelsen er utvilsomt en lettelse for bilverdenen, spesielt for merker som fokuserer på lettvekt og ytelse.

Koenigsegg, som er avhengig av karbonfiber, bygger noen av verdens mest ekstreme biler. Du kan lese mye mer om merkets imponerende teknologi , ville rekorder og bruk av avanserte materialer her på Boosted.dk.

Latest

Don't miss

Polestar 3 er den sikreste bilen for barn noensinne

Elbilen Polestar 3 setter en ny standard i Euro...

Dokumentar viser ulykken som stengte Top Gear

I en ny dokumentar snakker Freddie Flintoff ut om...

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått...

Her er bilene med de pinligste feilene – er din på listen?

ADAC-støt: Toyota C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross topper...

Sainz er rasende: 75.000 kroner i bot for 5 sekunder

Williams' Carlos Sainz har fått en bot på 75.000...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres er 'bygget fra grunnen av i USA'. Men det er løgn, og nå må annonsen...

Victor har nettopp fullført 1.600.000 kilometer i sin Toyota – to ganger

Amerikanske Victor Shepherd har nå for andre gang akkurat passert 1.600.000 kilometer i en Toyota Tundra. Denne gangen med en modell fra 2014. Victor...

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke konkurrenter – spesielt sikkerheten og designet imponerer den internasjonale juryen. Volvo EX90 har nettopp blitt...

Livstruende feil koster bilgiganten 2 milliarder kroner

En italiensk domstol har godkjent et gruppesøksmål mot Stellantis på grunn av farlige kollisjonsputer hos Citroën og søstermerket DS. Kravet er på 2 milliarder...

Her mister 100 sjåfører førerkortet hver eneste dag

Strenge regler for mobiltelefoner i biler i Italia resulterer i tusenvis av diskvalifikasjoner. 100 sjåfører mister førerkortet på denne måten hver dag. Bruk av...

EU kan slippe toll på disse bilene helt

EU og Kina i intense forhandlinger: Tariffer på kinesiske elbiler kan snart være en saga blott og erstattet av faste minstepriser for bilprodusentene. Forhandlingene...

Tesla-terrorist risikerer 40 års fengsel for bombe

Ifølge amerikanske myndigheter står 40 år gamle Jamison Wagner overfor samme antall år bak murene etter at han ble knyttet til flere brannbombeangrep mot...

Oops – kunde "glemte" 175 burgere i en taxi

Skyttetjenesten Uber løfter nå sløret for det sjåførene har registrert over tid som kundene har glemt i drosjer. Blå. 175 burgere. Uber avslører nå...

Tesla Model Y har allerede falt 75.000 kroner i pris

Den er helt ny. Men i USA er den ansiktsløftede Tesla Model Y allerede redusert med 75.000 kroner. Kundene vil imidlertid måtte leve med...

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil

Polestar 4 følger ambisiøst Porsche Macan og BMW i5. Den kinesiske svensken etterlater dessverre et inntrykk med rom for alt for mange forbedringer. Jeg...

52 prosent av disse sjåførene kjører alltid for fort

Mer enn annenhver sjåfør kjører for fort. Men det er fortsatt en gruppe sjåfører som skiller seg ut i trafikken. Dette viser en ny...

Syklister bruker falske fotobokser for å lure sjåfører

Syklister bør bruke fartsalarmer som Saphe og Ooono for å rapportere falske kontroller på motorveier og dermed tvinge sjåfører til å senke farten, mener...