30. april, 2025

Spart karbonfiber: EU dropper forbudet ved 11. time

Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin, har EU droppet et kontroversielt forslag om å forby karbonfiber i biler.

Karbonfiber spares. I hvert fall i bilindustrien. EU dropper et forslag om å forby materialet i biler.

Dette kommer etter stor usikkerhet og bekymring blant bilprodusenter og karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin.

Nyheten om et mulig EU-forbud mot bruk av karbonfiber sendte sjokkbølger i hele bransjen. Forslaget kom overraskende på mange i bransjen og sendte sjokkbølger gjennom markedet.

Det ble foreslått at materialet klassifiseres som helsefarlig. Det bør plasseres på linje med stoffer som kvikksølv, bly og kadmium, som allerede er forbudt i bilproduksjon.

Dette skriver Motor1 .

EU vurderte forbudet som en del av en oppdatering av direktivet om utrangerte kjøretøy. Direktivet handler om riktig og sikker gjenvinning av utrangerte biler.

Bekymringen dreide seg om frigjøring av mikroskopiske fiberpartikler når karbonfiberdeler til biler går i stykker. Partiklene kan potensielt irritere huden, forstyrre elektronikken eller påvirke resirkuleringsmaskiner. Derfor ble det foreslått et forbud med virkning fra 2029.

Betydningen av karbonfiber for og i biler

Karbonfiber er et nøkkelmateriale i mange moderne biler. Den er kjent for sin lave vekt og store styrke.

Materialet er betydelig sterkere enn stål. Samtidig veier den mindre enn aluminium, noe som er avgjørende for ytelse og effektivitet.

Den brukes i alt fra høyytelses sportsbiler til elbiler. Materialet bidrar til å redusere totalvekten, spesielt i tyngre elektriske kjøretøy.

For nisjeprodusenter som svenske Koenigsegg er karbonfiber essensielt. Bilene deres har ofte både chassiset og hele karosseriet bygget i materialet.

Et forbud ville ha tvunget slike produsenter til å omstrukturere hele produksjonen fundamentalt og kostbart.

Aksjemarkedet reagerte sterkt på EU-forslaget

Markedet for karbonfiber er betydelig og vokser raskt. I fjor ble verdensmarkedet verdsatt til over 39 milliarder danske kroner. Eksperter forventer en nesten tredobling innen 2035.

Bilindustrien bruker allerede mellom 10 og 20 prosent av den totale produksjonen av karbonfiber. Bruken øker ifølge Motor1.

Japanske selskaper som Toray, Teijin og Mitsubishi Chemical dominerer markedet. De står for over halvparten av verdens produksjon av karbonfiber.

Da forslaget om EU-forbud ble kjent, falt aksjekursene til de store produsentene merkbart. EU er et veldig viktig marked for dem.

Men nå er usikkerheten fjernet igjen. Ifølge Motor1 har EU-parlamentet besluttet å fjerne karbonfiber fra listen over stoffer som skal forbys under ELV-direktivet.

Det betyr at bilprodusenter kan fortsette å designe og bygge biler med karbonfiberkomponenter uten frykt for et snarlig forbud. Avgjørelsen er utvilsomt en lettelse for bilverdenen, spesielt for merker som fokuserer på lettvekt og ytelse.

Koenigsegg, som er avhengig av karbonfiber, bygger noen av verdens mest ekstreme biler. Du kan lese mye mer om merkets imponerende teknologi , ville rekorder og bruk av avanserte materialer her på Boosted.dk.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults...

Bilen din er skitnere enn toalettet – her er det verste

En studie fra Aston University viser at spesielt bagasjerommet...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia,...

Formel 1-laget trekker seg – har kjørt tørt for pengene

Ifølge flere kilder faller McLaren ut av Formel E...

Kina-merket stoppet etter dødsulykke – kommer ikke uansett

Lanseringen av Xiaomis nye SUV, YU7, er satt på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Volkswagen skal nå bygge elbiler med bensinmotorer

Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette...

Kan ikke stoppes – Nissan ender opp med å bli ulovlig i Russland

Den store SUV-en Oting Paladin lanseres snart i Russland. Bilen er egentlig en Nissan Patrol, som ikke er tillatt i landet i det hele...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en del av Dubai-politiets flåte. Bilen har 610 hestekrefter og akselererer til 100 km/t på bare...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte sjefen ser ingen annen mulighet enn en spareplan på 12 milliarder kroner. Oppsigelser vil bli...

Politiet avslører skraphaugmafia med 116 dødelige biler

En storstilt politioperasjon koordinert av Europol har avdekket en internasjonal kriminalitetsring. De tjente millioner på å selge farlige vrakbiler fra USA i Europa. En...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...

50 prosent av sjåførene har et negativt syn på Tesla

En ny meningsmåling fra CNBC viser at nesten halvparten av amerikanerne har et negativt syn på Elon Musk og Tesla. Selv elbilfans vender ryggen...

Formel 1-laget trekker seg – har kjørt tørt for pengene

Ifølge flere kilder faller McLaren ut av Formel E fordi laget har mistet en av sine største sponsorer. I stedet skal pengene brukes på...