15. januar, 2025

Spesialveier for elbiler er stengt – det er for dyrt

Sveriges svar til Transportstyrelsen – Trafiverket – har allerede stengt det som skal ha vært landets første permanente 'elvevei'. Nå er prosjektet stoppet helt.

Sverige dropper planene om å etablere permanente elveier for elbiler. Grunnen er rett og slett at det ikke lenger lønner seg. Den raske utviklingen innen batteriteknologi har gjort det rikelig med elektriske veier.

For mange år siden var det stor interesse for elektriske veier, og det var planer om å bygge 100 kilometer 'elektrisk' vei, som først og fremst skulle bygges for og brukes av batteridrevne lastebiler. Men nå anbefaler Trafikverket å stanse utvidelsen.

– Med dagens forhold er det ikke økonomisk lønnsomt å bygge elektriske veier i Sverige, så vi anbefaler derfor at du ikke gjør det, rett og slett, sier Kenneth Natanaelsson, strategisk planlegger i det svenske Trafikverket, til Sveriges Radio .

Et eksempel på den endrede situasjonen er prosjektet på E20 utenfor Örebro. Her skulle Sveriges første permanente elektriske vei ha blitt bygget. Men prosjektet ble stoppet i fjor på grunn av de høye kostnadene.

– Det vi har sett i prosjektet så langt er at budsjettet vi hadde ikke strekker til til å gjennomføre prosjektet i den grad vi ønsket, opplyser Trafikverket i en kommentar.

LES OGSÅ: Regjeringen hever igjen avgiften på diesel og bensin

Fremtiden for elektriske veier i Sverige er nå usikker. Den teknologiske utviklingen har gjort at behovet for veitypen har falt betydelig, og de økonomiske argumentene for å bygge veiene er svekket.

Samtidig går utviklingen ikke bare i retning av elektrisk drift. I hvert fall ikke blant lastebilprodusentene. Volvo har nettopp annonsert at den nå fyller syntetisk diesel – den såkalte HVO100 – i alle nye lastebiler i alle markeder.

Hos Toyota eksperimenterer de med hydrogen til tungtransport. Og svenskene gjør faktisk det samme. Begge bilprodusentene eksperimenterer til og med med hydrogen som brennes direkte i konvensjonelle forbrenningsmotorer.

På den annen side synes ikke kritikerne at hydrogen verken til tungtransport eller til personbiler gir noen mening. Volkswagen, for eksempel, nekter å røre ved teknologien.

– Hydrogen er ikke noe for oss. Hydrogen handler om ren fysikk, og derfor er det dyrt. Den er heller ikke konkurransedyktig og spesielt ikke i personbiler, sa merkets direktør Thomas Schäfer allerede i fjor.

Latest

Don't miss

Dette krysset er ulovlig selv om veien er tom

Du må alltid trekke til høyre. Selv om det...

Björn suger folk uten elbiler – "Du forstår ikke"

Svensken Björn Ferry når nå ut til folk som...

Eksplodert Tesla avslører enorm overvåking i elbiler

Moderne elbiler overvåker trolig sine eiere og passasjerer mye...

Flere bilister vil bruke mer på nye biler i 2025

Nye tall viser at flere bilister er klare til...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i farens fotspor og inn i motorjournalistikken. Likevel kaller hun ham en idiot. Den berømte tidligere...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli...

Få 1,2 millioner kroner – gateløp blir lovlig i 2025

Det lovlige gateløpet i Horsens er nærmere enn noen gang før. Kommunen har satt av 1,2 millioner kroner til etablering. Området bak emballasjeselskapet Amcor...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....

Statsråd avviser – vil ikke gjøre elbiler dyrere

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil ikke legge høyere avgifter på elbiler, selv om en miljøøkonomisk vismann mener det er på høy tid. De siste...

Spar opptil 20 % på Billetter til Bilshow 2025 – Kjøp Early Bird-billetter nå!

Er du klar for årets ultimate bilopplevelse? Danmarks største bilmesse, Auto Show Denmark , kommer tilbake 6.-7 september 2025 i Odense kongressenter . Og...