Lederen for det hele i Stellantis, Carlos Tavares, er veldig opprørt over at biler bygget i USA må repareres så snart de forlater samlebåndet.
Det kan gå bedre for Stellantis i USA. Spesielt på samlebåndene. Kvaliteten er faktisk ofte så dårlig at det har gjort sjefen forbanna.
Konsernets administrerende direktør Carlos Tavares sier til Auto News i et intervju at han er lei av å se biler forlate samlebåndet bare for å bli bremset i den påfølgende kvalitetskontrollen.
For kvaliteten er ofte ikke der i det hele tatt. I hvert fall ikke på samlebåndet. Bilene – for eksempel RAM 1500 – kan bli rammet av problemer i det øyeblikket de forlater fabrikken.
Det er både dyrt og tidkrevende for Stellantis å rette opp når denne typen biler ikke er ferdige og problemfrie.
LES OGSÅ: Clarkson hadde den i ett år – nå er den sjeldne Forden til salgs
– Når du reparerer noe etter samlebåndet, kan du alltid være sikker på at det bare skaper et nytt problem, sier Carlos Tavares.
I intervjuet erkjenner den tidligere Renault-direktøren at noen av fabrikkene i USA ikke fungerer bra. Og at 'det er noe vi må snakke med underdirektørene om'.
Innrømmelsene ble gitt til en rekke journalister etter at det kom frem at den delen av Stellantis inntjening som gir overskudd har falt med hele 48 prosent i løpet av første halvår 2024.
Siden det dårlige regnskapet ble offentlig kjent, har Stellantis bilforhandlere – og spesielt de i USA – klaget over at prisene på bilene er for høye.
Videre mener forhandlerne at de ikke kan få bilene hjem som kundene er ute etter. Selv om Stellantis har det høyeste antallet lagerbiler i hele USA.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!