19. mars, 2025

Store skjermer er ikke kult lenger, sier Mercedes

Mercedes beveger seg ikke nødvendigvis bort fra storskjermene. Men det er ikke lenger så luksuriøst, sier designdirektøren.

Skjermer tar mer og mer plass i moderne biler. Men luksus er ikke nødvendigvis forbundet med store skjermer, sier Mercedes.

Det har lenge vært slik at dyrere biler ble definert av kvaliteten på materialene og monteringskvaliteten.

Motorene var også et viktig salgsargument, da de store motorene typisk var forbeholdt toppmodellene.

I 2025 prøver bilprodusenter på toppnivå å overgå hverandre med enorme skjermer, smart programvare og andre dingser. Men Mercedes erkjenner at en dyr bil ikke skal måles etter hvor store skjermene i kupeen er eller ikke er.

I et intervju med ABC News innrømmet Mercedes designsjef Gorden Wagener at «skjermer ikke er en luksus».

Ifølge Wagener er det ikke lenger noen verdi i å stappe så mange skjermer som mulig inn i bilen og kalle det instrumentering, da «enhver bil har en stor skjerm».

Den kommer fra samme merke som for bare noen år siden ikke kunne få det til å høres godt nok ut at instrumenteringen deres besto av en 56" skjerm.

Eller faktisk mer. Hyperscreen, som tyskerne kaller det, består av tre skjermer som rett og slett ser ut som om de smelter sammen til ett stort panel.

I dag innrømmer merket at det er områder som må forbedres hvis de skal leve opp til prestisjen som stjernemerket var knyttet til i mange år.

– Vi må skape luksus utover skjermen. Derfor snakker jeg om håndverk og raffinement (i bilene, red.).

– Det er mye fokus på å gjøre bilene bedre, sier designsjefen.

Wagener innrømmet også at det er ett spesielt problem som må løses i forbindelse med de store skjermene – nemlig de manglende knappene.

De ofte overdimensjonerte skjermene dreper vanligvis fysiske knapper ved å presse tilgangen til funksjonene bak knappene bak skjermen.

Bilmerker innser imidlertid at dette er feil vei å gå. Både Hyundai og Volkswagen har måttet innrømme at knappene er kommet for å bli.

På spørsmål om kunstig intelligens kan gi en hjelpende hånd i bildesign, er Wagener brutalt ærlig.

– 99 prosent av det du får med AI er søppel.

Teknologien blir imidlertid stadig bedre og «smartere». Faktisk så mye at Mercedes-sjefen allerede sier at AI kan brukes til å utføre bildesign om 10 år.

– Jeg tror at om 10 år vil mesteparten av designet være utført av AI, og det vil gjøre designere overflødige. Min etterfølger blir en maskin som vil være mye billigere i drift enn det jeg får i lønn.

Latest

Don't miss

Regnskog ryddet for å ta motorvei til klimatoppmøtet

I Belém i Brasil skal et område med regnskog...

Media løgner om Danmark – viktig bilfunksjon stenger ikke

Det tyske mediet Auto Bild hevder at Danmark vil...

Våpenprodusent truer Volkswagen-fabrikken i Tyskland

Den tyske våpenprodusenten Rheinmetall er travelt opptatt med å...

Trump stopper regler som tvinger bilmerker til å selge elbiler

Da han ble president i USA for to måneder...

73 år gammel mann fradømt førerretten frem til 2117

En 73 år gammel mann dør før han er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...