19. mars, 2025

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker.

Dette skal gjøre livet enklere for sjåførene. Men nå viser en ny nederlandsk studie at adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker.

Dette melder Science Direct .

Forklaringen er imidlertid relativt enkel. For mange sjåfører stoler rett og slett for mye på bilens systemer. Inkludert den adaptive cruisekontrollen.

Og når sjåførene ikke griper inn i åpenbart farlige situasjoner, skjer det ulykker. Dessverre skjer slike ting igjen og igjen.

Boosted har gjentatte ganger rapportert hvordan spesielt Tesla-eiere er tilbøyelige til å stole for mye på teknologien i bilene sine. Det har bl.a. kostet livet til en motorsyklist. Les mer om det her.

Den nederlandske studien består av data samlet inn fra 28 assistentsystemer. Fra de enklere tingene som dekktrykkovervåking til blindsoneassistent til adaptiv cruisekontroll. Og ifølge nederlenderen er det ingen tvil om at funksjonen faktisk øker risikoen for ulykker i trafikken.

Og den adaptive cruisekontrollen er faktisk den eneste funksjonen, pussig nok, sammen med den vanlige cruisekontrollen, som faktisk øker risikoen for at sjåførene kolliderer med hverandre i trafikken.

Vanlig cruisekontroll var imidlertid verst, og økte risikoen for ulykker med hele 12 prosent. Den adaptive typen «bare» økte risikoen for ulykker med 1,8 prosent.

Sjåfører overlater rett og slett for mye til bilen når de tror den kjører seg selv. Hva verre er, nederlenderne slår også fast at ikke alle adaptive systemer er like flinke til å se og bremse for hindringer på veien.

Akkurat som ikke alle biler med adaptiv cruisekontroll er utstyrt med automatisk nødbrems.

Nesten like ferske tall som de fra Nederland viser imidlertid også at hver tredje sjåfør faktisk skrur av cruisekontrollen. Les mer om det her .

Det er imidlertid noen funksjoner som drivere ikke kan eller må slå av. I hvert fall ikke permanent. For eksempel ble en fartsbegrenser som piper så snart hastigheten er bare én kilometer i timen over tillatt grense obligatorisk i alle nye biler fra juli 2024. Funksjonen kan slås av. Men det må gjøres manuelt hver gang bilen startes.

Latest

Don't miss

Forstå gulvvaskemaskiner og deres plass i moderne rengjøring

De siste årene har gulvvaskemaskiner fått stor popularitet i...

Trump stopper regler som tvinger bilmerker til å selge elbiler

Da han ble president i USA for to måneder...

Porsche sier opp 4000 ansatte – salget stuper

Den tyske bilprodusenten Porsche skal si opp nesten 4000...

Milliardær snytt ut Mercedes til en verdi av 37 millioner kroner

Formel 1-bilen med skilt – Mercedes-AMG One – koster...

Nedtur hos bilgiganten – permitterer umiddelbart 1600 personer

Volkswagens datterselskap Cariad, som utvikler programvaren til konsernets biler,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...