22. mars, 2025

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny studie.

En undersøkelse blant europeiske bilkjøpere viser at mange er skeptiske til elbiler fra Kina. Et flertall vil imidlertid vurdere å kjøpe en kinesisk elbil dersom prisen er lav nok.

Av samme grunn bør europeiske bilmerker være spesielt på vakt mot konkurranse fra Kina, ifølge dataanalyseselskapet Escalent som har utført studien.

Undersøkelsen spurte om holdningene til potensielle bilkjøpere i Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og England.

Resultatene viser at forventningen om lavere priser på kinesiske elbiler er utbredt. 72 prosent av de spurte forventer at kinesiske biler er billigere enn alt annet.

Unge bilkjøpere er generelt mer positive til kinesiske elbiler. Aldersgruppen opp til 35 år mener kinesiske biler bør være minst 10 prosent billigere enn konkurrerende merker for å være attraktive.

Omtrent en tredjedel av de spurte ville vurdert å kjøpe en kinesisk elbil dersom prisen var 11-20 prosent lavere enn det generelle prisnivået. Det er imidlertid også en betydelig andel som ikke er interessert, uansett pris.

Resultatene tyder på at pris er en avgjørende faktor for om forbrukere vil vurdere kinesiske elbiler. Det er imidlertid ikke sikkert at kinesiske produsenter kan tilby så lave priser som antydet i undersøkelsen.

På den annen side har Boosted allerede sagt at et merke som BYD jekker opp prisen betraktelig i Europa. I hvert fall når det gjelder de samme bilene hjemme i Kina.Les mer om det her .

Andre resultater fra studien viser at:

  • Interessen for kinesiske biler er størst i Spania og Italia.
  • Bevisstheten om kinesiske bilmerker som MG og BYD øker.
  • Yngre bilkjøpere er mest kjent med merker som Xiaomi, Nio og Chery, mens eldre generasjoner oftere er kjent med MG og BYD.
  • BYD har opplevd en positiv utvikling. Sannsynligvis på grunn av markedsføring.

Studien viser at det er potensial for kinesiske elbiler på det europeiske markedet, men at prisen er en avgjørende faktor. Samtidig er det en viss skepsis blant forbrukerne som produsentene må overvinne.

Latest

Don't miss

Bilfirma tjener millioner i Danmark etter 2 år

Den danske avdelingen av det norske bildelingsselskapet Hyre tjener...

Clarkson, Hammond og May kommer tilbake på Amazon Prime

Med et nytt program med tittelen 'The not so...

Mercedes sin minste elbil veier mer enn en S-klasse

Den nye CLA er den minste elbilen fra Mercedes...

Norge når milepæl – har kjøpt inn 800.000 elbiler

I Norge er det fortsatt dieselbiler som dominerer. Men...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...