Nye personbiler veier nå over 1550 kilo i gjennomsnitt. Dette er en økning på 300 kilo siden 2016. Forklaringen må finnes i elbiler.
Nye biler blir tyngre. Gjennomsnittsvekten på en ny personbil har økt betraktelig. Den veier nå 1 554 kilo.
Det er en vektøkning på over 300 kilo sammenlignet med 2016.
Den gang veide en gjennomsnittlig ny bil 1 224 kilo. Økningen tilsvarer 26,9 prosent på åtte år. Den viser nye tall.
Tallene kommer fra Statistisk sentralbyrå (CBS) . De har analysert utviklingen i bilvekt de siste årene.
En viktig årsak til den økte vekten er elektrifiseringen av bilprodusentenes modellprogrammer. Batteripakker i elbiler og ladbare hybridbiler veier mye.
Batteriene legger mange kilo til bilenes totalvekt. Dette er en konsekvens av den teknologiske utviklingen som har beveget seg i retning av elektrifisering de siste årene.
Batterier og sikkerhet øker vekten på biler
Sikkerhetsutstyr spiller også en rolle i den høyere vekten. Moderne biler inneholder mer avansert sikkerhetsteknologi enn før.
Ting som flere kollisjonsputer, diverse sensorer og forsterkede karosseristrukturer bidrar også til den høyere vekten.
I tillegg til vekt har også bilene vokst i størrelse. De har blitt fysisk større de siste åtte årene.
I gjennomsnitt har nye personbiler blitt over 20 centimeter lengre. De har også blitt omtrent 6 centimeter bredere enn bilene var i 2016.
Det er også en klar forskjell mellom privateide biler og firmabiler. Firmabiler er generelt tyngre enn privatbiler.
Større dimensjoner på nye biler
Ved inngangen til 2024 var firmabiler i gjennomsnitt omtrent 300 kilo tyngre enn privatbiler. Dette skyldes først og fremst forskjeller i gjennomsnittsalderen på bilparken.
Firmabiler er ofte nyere modeller med den nyeste teknologien. Den private bilparken består i gjennomsnitt av eldre og ofte lettere biler.
CBS rapporterer også om trafikkmønstre knyttet til vekt. De tyngste bilene kjører vanligvis flest kilometer per år.
Det er ikke overraskende. De nyeste og tyngste bilene er ofte firmabiler. De brukes ofte til både jobb og privatreiser.
De brukes vanligvis mer intensivt enn eldre, privateide biler. Derfor er de ute på veiene oftere og tilbakelegger lengre avstander.
Den økende vekten påvirker flere aspekter ved trafikken. Dette gjelder blant annet kjøredynamikk, energiforbruk og potensiell veislitasje.
Trenden mot tyngre biler ser ut til å fortsette. Dette gjelder spesielt ettersom flere elbiler og hybridbiler kommer på markedet.
Den betydelige vektøkningen på nye biler er en tydelig trend i bilindustrien. Det er drevet av både teknologiske fremskritt og økte sikkerhetskrav.
Men vekt er noe bilindustrien sjelden snakker om. Dette er fordi det går utover noe som sjåfører ikke – eller bare i sjeldne tilfeller – blir fortalt om. Les mer om det her .