21. januar, 2025

Superbillig batteri for å redde bilgiganten i krise

Offisielt gikk han selv. Men i realiteten fikk Stellantis' øverstkommanderende sparken. Nå prøver verdens fjerde største bilkonsern å redde seg selv. Kanskje med et superbillig batteri.

Det kriserammede bilkonsernet Stellantis, som står bak 14 bilmerker, forsøker nå å snu sin negative utvikling ved å investere i en ny type batteri basert på svovel.

Sammen med det amerikanske batteriselskapet Zeta Energy jobber de med å utvikle et litium-svovelbatteri som potensielt kan bli en gamechanger innen elbiler.

Stellantis har vært under stort press på grunn av økonomiske utfordringer og situasjonen ble ytterligere komplisert da konsernets administrerende direktør Carlos Tavares nylig ble avskjediget.

Nå håper selskapet at samarbeidet om denne nye batteriteknologien kan skape nødvendig fornyelse.

Litium-svovel-batterier gir flere fordeler i forhold til dagens litium-ion-batterier. De er lettere, kan lagre mer energi og fungerer bedre ved lave temperaturer.

Ifølge Zeta Energy kan batteriene også reduseres i vekt med 30-50 prosent sammenlignet med eksisterende løsninger. Teknologien hevdes å muliggjøre raskere lading, med opptil 50 prosent høyere hastighet.

En av de største utfordringene med denne typen batterier har imidlertid vært den begrensede levetiden. Litium-svovelbatterier har tradisjonelt lidd av energitap over tid. Men Zeta Energy hevder å ha løst problemet ved å bruke spesielle belegg som forlenger batterilevetiden.

En annen betydelig fordel med denne teknologien er kostnadene. Materialene som brukes i produksjonen er billigere og mer miljøvennlige enn de som brukes i litium-ion-batterier. Det kan redusere totalprisen på batteriet og gjøre elbiler mer tilgjengelige for forbrukerne.

– Vi jobber for at denne typen batterier kan bli en del av markedet før 2030, sier Stellantis og Zeta Energy i fellesskap.

Målet er å skape en bærekraftig og økonomisk rimelig løsning som kan gjenopprette Stellantis sin posisjon i en stadig mer konkurransedyktig bilindustri.

Hvorvidt denne satsingen kan redde Stellantis avhenger imidlertid av om teknologien kan leve opp til forventningene og klare seg i praksis.

Latest

Don't miss

Kinesiske merker skal overta Volkswagens fabrikker i Tyskland

En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i å...

Kjendis i pengetrøbbel – alle bilene er borte

Mike Brewer, som gjorde seg bemerket på den britiske...

EU må skrote umulige krav til biler, sier Mercedes-sjef

Mercedes-sjef Ola Källenius vil bruke sin ekstrapost som styreleder...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde...

Polestar 7 og strategisk vekst: Store planer for de kinesiske svenskene

Polestar kunngjør ny kompakt SUV - Polestar 7 -...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...