En ny studie fra Imperial College London viser at SUV-er og pickup-er øker risikoen for død blant barn med 130 prosent.
En ny studie fra Imperial College London ser på SUV-er og pickup-er. Det viser en betydelig høyere risiko for død for fotgjengere.
Risikoen øker med 44 prosent for voksne sammenlignet med vanlige biler.
Studien ble gjennomført i samarbeid med London School of Hygiene and Tropical Medicine. Og resultatet ble fremkommet ved å se på data fra 682 509 trafikkulykker.
Sammenligningen var mellom kollisjoner med SUV-er og lette lastebiler (pickup-er og små varebiler). De ble holdt oppe mot trafikkulykker med sedaner og kombibiler.
For barn i alderen 0–9 år er resultatet enda mer betydelig. Risikoen deres for å dø øker med hele 130 prosent hvis de blir påkjørt av en SUV eller pickup.
Spesielt bilenes design pekes ut som årsaken. Den høyere fronten og det mer butte designet spiller en stor rolle.
Høyere front øker risikoen betydelig
Studien forklarer den økte risikoen.
«Den primære mekanismen bak den økte risikoen ser ut til å være den høyere og mer butte profilen foran på SUV-er og [lette lastebiler]», heter det i rapporten.
Dette betyr at fotgjengere blir truffet høyere på kroppen. En voksen kan bli truffet rundt bekkenet i stedet for beina.
Et barn kan bli truffet i brystet i stedet for bekkenet. Det er en betydelig forskjell.
Det er også større sannsynlighet for at offeret blir kastet forover ut på veien. De bæres ikke i samme grad på bilens panser.
– Disse og andre kollisjonsdynamikker er assosiert med en høyere andel skader på overkroppen (inkludert hode, bryst og mage) og med et mer alvorlig skademønster, konkluderer studien.
Amerikanske figurer og europeisk potensial
En annen studie fra 2024 bekrefter resultatene. Den ble publisert i tidsskriftet Economics of Transportation.
Den viser at en økning i bilens fronthøyde på bare 10 cm øker risikoen for fotgjengerdødsfall med 22 prosent.
Forskerne bak studien fra Imperial College London har anslått potensialet til å redde liv. Hvis sjåførene byttet ut SUV-ene sine med lavere biler, kunne mange dødsfall vært unngått.
I USA anslås det at 17 prosent av dødsfallene blant fotgjengere og syklister kunne vært unngått. Dette tilsvarer rundt 620 liv per år.
Man må imidlertid være bevisst på studiets fokus. Mesteparten av dataene kommer fra USA. Fire femtedeler av sammenligningene kommer derfra.
Amerikanske biler er generelt større og tyngre enn europeiske. Andelen SUV-er er også lavere i Europa.
Derfor er potensialet for å unngå dødsfall lavere i Europa. Her er det anslått til 8 prosent ved overgang til tradisjonelle personbiler.
Til tross for funnene advarer rapporten mot et generelt forbud mot SUV-er. Det finnes ingen universell juridisk definisjon av en SUV.
Rapporten etterlyser i stedet tiltak mot SUV-er. Og det gjør det faktisk allerede i en by som Paris. Men det er bare av en annen grunn. Les mer om det her .