Fartbodene i Sverige har ikke økt de siste 15 årene. Nå skal politiet få sette opp fartshumper, slik det har skjedd i Danmark.
Politiet i Sverige har foreslått landets politikere å få fartsbodene, som ellers ikke har økt de siste 15 årene.
Forbildet er Danmark. Men svenskene har også lent seg mot Finland, hvor fartsbuene reguleres etter hvor mye den enkelte bilist tjener hvert år.
Det er nå snart 15 år siden bomsatsene i Sverige sist ble endret. Og ifølge en erfaren trafikkbetjent i Sverige er ikke dette i tråd med den generelle prisutviklingen i landet.
Anders Schääf, som jobber i Göteborgspolitiet, påpeker at Sveriges fengselsvesen ligger betydelig under nivået til de nordiske nabolandene, noe som særlig rammer lavinntektsfolk.
– Det er mange år siden de endret bøtene nå. Ser man på inflasjonen og hvordan reallønnen har endret seg, er det bare rettferdig at gatekjøkkenbodene følger etter, sier Anders Schääf, som mener bodene bør tilpasses den økonomiske utviklingen, til Carup .
LES OGSÅ: Nå skal syntetisk bensin også produseres i Sverige
Et eksempel på et system Schääf synes er interessant finnes i Finland. I enkelte tilfeller fordeles bøter etter inntekt, noe som gir høyere bøter til personer med høyere inntekt for alvorlige brudd på trafikkloven.
Det finske straffesystemet skader mest de menneskene som til tross for høye inntekter ikke kan holde foten på gasspedalen.
– I Finland har man et system hvor fart over 20 kilometer i timen gir bøter avhengig av inntekten, jeg synes det er et system det er verdt å se på, forklarer Schääf.
Schääf påpeker at dagens svenske parkeringssystem er økonomisk skjevt. For personer med høy lønn er 2000 svenske kroner en overkommelig avgift, men for en med lav lønn kan det være et betydelig beløp.
– For en person som har veldig høy lønn er ikke 2000 kroner så veldig mye. Men hvis du snur og snur på kronene, kan den boden være mat i ti dager, sier Anders Schääf, som understreker at konsekvensen av å bo på boden kunne merkes i alle samfunnslag.
Schääf understreker at han ikke synes det burde være mer akseptabelt å synge for høyt bare fordi man ikke tjener like mye.
Men at bodene må tilpasses slik at de treffer forholdsmessig og rammer alle uavhengig av inntekt. I Sverige er det ellers tradisjon for økonomisk rettferdighet, bl.a. gjennom det progressive skattesystemet, som han også understreker:
– Sverige er et land hvor vi streber etter rettferdighet. Vi er gode på likestilling, og det er en ånd om at man må betale mer i skatt for høyere lønn, men det ser merkelig nok ikke ut til å gjelde fartsbuer, sier Anders Schääf.
Han foreslår en gjennomgang av bodsystemet og tilpasning av bodene etter inntekt, noe han mener vil fremme trafikksikkerheten og skape et mer rettferdig system.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!