Ifølge den svenske miljøministeren må man være forsiktig når man innfører subsidier til elbiler. Derfor blir det heller ingen statsstøtte til svenske elbiler.
Tyskland har denne uken varslet at de vil gjeninnføre statstilskudd til elbiler. Men i Sverige nekter miljøminister Romina Pourmokhtari å gjøre det samme.
Hun sier det til Carup .
Miljøvernministeren ble bedt om å behandle spørsmålet etter at Tyskland gjeninnfører avgiftstilskuddet for elbiler på bakgrunn av et åtte måneder langt kollaps.
Men det er uaktuelt i Sverige. I hvert fall ikke igjen. Initiativet kostet skattebetalerne milliarder, og det skal de slippe å gå gjennom igjen, mener miljøvernministeren.
LES OGSÅ: Politiet skal få beslaglegge biler som bråker
– Støtten til elbiler, som ble innført av den forankrede regjeringen, var en kostbar reform som har belastet skattebetalerne med totalt 20 milliarder svenske kroner siden 2019.
– Bonusen økte salget av elbiler og etablerte et fungerende annenhåndsmarked for elbiler, sier Romina Pourmokhtari til Carup.
I stedet satser den svenske regjeringen, ifølge miljøministeren, nå på transformasjon av tyngre transport. Det vil si lastebiler, busser og arbeidsmaskiner. For her har utviklingen «ikke nådd så langt», sier statsråden.
Nederland vil heller ikke bidra til å holde hånden under elbilene og deres eiere mye lenger. Allerede fra 1. januar 2025 skal det legges avgifter på eierskap, og avgiftsrabatten som er tilgjengelig på nye elbiler vil gradvis fases ut. Faktisk er skatterabatten allerede blitt betydelig mindre.
Tilbake i Sverige forsvant siste rest av avgiftsrabatten for elbiler nettopp 9. november 2022. Den gang var argumentet at elbilene nærmet seg fossilbiler i pris.
Det er imidlertid ikke slutt på subsidier til elbiler i Sverige. Regjeringen har innført en skrapepremie, som kun kan oppnås ved å vrake diesel/bensinbil og velge elbil. Den ordningen får imidlertid også kritikk. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!