21. januar, 2025

Sverige vil tvinge sjåfører til ikke å kjøre for fort

Akkurat nå testes en såkalt digital fartsbegrenser i deler av Sverige. I prinsippet er grensen – den såkalte geofencingen – umulig å bryte.

I Sverige testes en ny digital fartsgrense, som i dag gjør det umulig å kjøre fortere enn tillatt hastighet. Testen finner sted i byen Enköping, hvor hovedsakelig busser og lastebiler har vært involvert i forsøkene.

Teknologien bak kalles geofencing og kan blant annet brukes til å regulere hastigheten på kjerneboringstog eller sørge for at hybrider kjerner på strøm i visse miljøsoner.

Geofencing-teknologi har blitt undersøkt av det svenske nationella väg- och transportforskningsinstituttet (VTI), som fremhever potensialet for trafikksikkerhet.

– Vi tror at ulike fartsbegrensende teknologier kan ha et stort potensial for å redusere tap av liv og helse, forklarer Christian Howard, som er trafikksikkerhetsforsker og prosjektleder i VTI.

Forsøkene har vist at teknologien fungerer som forventet, men også at det fortsatt er utfordringer. En av utfordringene som har oppstått under testen gjelder feil i visningen av gjeldende fartsgrense.

LES OGSÅ: Elbilbatteriproblemer kan stenge flere bilmerker

Dette kan også være et problem for det såkalte ISA-systemet (Intelligent Speed Assistance) som brukes i mange moderne biler. Hvis systemet mottar feil data, kan det føre til unødvendige advarsler eller andre feil.

Selv om det er positive tilbakemeldinger fra mange av de deltakende driverne, er det behov for videreutvikling, fordi teknologien kan bli en del av hverdagen.

– Jeg er fortsatt optimist, men vi må også være realistiske og innse at teknologien som er tilgjengelig i dag har begrensninger. Det må vi jobbe videre med.

– Men jeg tror absolutt at tekniske systemer som hjelper sjåførene til å holde farten er en del av fremtiden, forklarer Christian Howard til Vi Bilägre .

Resultatene fra testen i Enköping skal brukes til å evaluere hvordan geofencing-teknologien kan videreutvikles og spres, både i Sverige og internasjonalt.

Det er ennå ikke gjort forsøk med geofencing i Danmark. Men mulighetene er der. Alle nye biler solgt i Danmark og resten av Europa siden 7. juli 2024 er allerede utstyrt med fartsbegrenseren ISA.

Slik reglene er nå, kan imidlertid sjåførene slå av teknikken ved å tråkke hardere på gasspedalen. Men ISA kan ikke slås av permanent uten koding. Det betyr at alle nye biler hyler hver gang motoren slås av eller strømmen tas ut.

ISA er satt til å varsle så snart fartsgrensen overskrides med 1 km/t. Enkelte bilprodusenter har imidlertid gjort det enkelt å slå av teknologien. I nye Teslaer krever det for eksempel bare ett trykk. Men hos flere av konkurrentene krever dette navigering i flere undermenyer – hver gang!

Latest

Don't miss

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny...

Kinesiske merker skal overta Volkswagens fabrikker i Tyskland

En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i å...

Clarkson rasende – kjente Top Gear-biler skrotet

Jeremy Clarkson er sint. Det viser seg at hans...

NAVOR E5 har kommet: Nytt bilmerke i Danmark

Med NAVOR bringer Wismo Group en ny aktør til...

Den neste Cupra Leon slipper bensinmotoren

Neste Cupra Leon er klar, den er også over...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...