8. september, 2024

Syntetisk diesel forurenser opptil 90 prosent mindre

En ny tysk test avslører at den syntetiske HVO100-dieselen gir et høyere forbruk, men til gjengjeld forurenser opptil 90 prosent mindre.

De nyeste dieselbilene – det vil si de som oppfyller Euronorm 6e og 6d normen – kan kjøre på syntetisk diesel uten problemer. Den såkalte HVO100-dieselen.

Og det er gode nyheter. Fordi den kunstig skapte dieselen, som kan lages av avfallsprodukter som brukt matolje, forurenser opptil 90 prosent mindre.

Det viser en ny test , som det tyske svaret til FDM, ADAC, står bak.

I testen helte ADAC HVO-diesel på en BMW 520d Touring, en Mercedes E 220 d, en Škoda Superb Combi 2.0 TDI og en Volkswagen Caddy 2.0 TDI.

LES OGSÅ: Kriserammet bilgigant sier opp ansatte og tvinger resten til lon

Alle bilene er forhåndsgodkjent fra fabrikk på en slik måte at det ikke er noe problem å fylle dem med syntetisk diesel. Uansett garanterer produsentene at bilene enkelt kan håndtere det.

I en tilsvarende test fra 2022 ble en BMW 320d Touring fra 2013 (Euro-norm 6b) brukt som prøvestykke. Da hadde BMW allerede snaue 280.000 kilometer.

ADAC-målingene har vist at HVO-dieselen fungerer uten problemer. Egentlig også i de eldre dieselbilene. Apropos de litt eldre dieselbilene, så synker forurensningen fra dem til og med når de går på syntetisk diesel.

I nye dieselbiler er forurensningen fra eksosen allerede så liten at det kun er en mindre fordel å spore ved å helle syntetisk diesel fremfor bioetanolblandet 'vanlig' diesel på råolje i bilen. Men fordelen er.

Ser man på utslippet av NOx-partikler, skiller HVO-diesel seg virkelig ut fra konvensjonell diesel. ADAC var i stand til å måle dette spesielt i den testede BMW.

På vanlig B7-diesel slapp det ut 11,4 milligram NOx-partikler pr kort kilometer ut. Det tallet sank til 9,3 milligram pr kilometer. Faktisk gikk alle unntatt én testbil, Škoda, ned i NOx-utslipp på det syntetiske drivstoffet.

Straffen er litt høyere forbruk. BMWen bruker B7 diesel – altså vanlig diesel – 5,83 liter pr 100 kilometer. Det tilsvarer 17,15 kilometer per liter. Med HVO100 diesel steg forbruket til 16,6 kilometer per liter.

Problemet er at HVO-diesel ikke er særlig utbredt. I hvert fall ikke her hjemme. Energiselskapet OK har for eksempel kun drivstoffet på fem steder i Danmark: i Koge, Odense, to steder i København og i Aarhus.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

BMW-er vil endre farge av seg selv i 2027, sier sjefen

Om tre til fem år vil nye BMW-er kunne...

Elbil tok fyr midt på natten – eier våknet av et høyt smell

En elbileier ble natt til torsdag denne uken vekket...

Sverige nekter å gjeninnføre statstilskudd til elbiler

Ifølge den svenske miljøministeren må man være forsiktig når...

Nye elbiler kan være vilt billige i Danmark fra 1. januar

En stor priskrig blant bilmerkene er i ferd med...

Tyskland lover å gjeninnføre statstilskudd til elbiler

Salget av elbiler i Tyskland har nå kollapset åtte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Politiet rev Mercedesen fra hverandre – ikke plass til korkort

Registreringskortet klarte så vidt å kiles fast mellom forskjermen og dekket da politiet nylig fikk tak i en Mercedes E-klasse, som eieren hevdet å...

Skandalerammet bilfabrikk i krise – snart tom for penger

Northvolt, som allerede har tapt en tosifret milliardkontrakt med BMW, varsler nå at bilbatterifabrikken snart går tom for penger. Det burde vært så bra,...

Hvorfor må dekktrykket være forskjellig foran og bak?

Det handler om å kompensere for noe – nemlig vekt – når bilprodusenter og dekkprodusenter angir dekktrykket, som ofte er forskjellig foran og bak...

Volvo snur – skal bygge elbil med bensinmotor

Denne uken sa Volvos ledelse at de dropper målet om kun å bygge elbiler i 2030. Nå kommer elbilen med bensinmotor. Volvo kaller det...

Tyskland vil ikke gjeninnføre statssubsidier for alle elbiler

I første omgang er det satt av rundt 1,8 milliarder euro, tilsvarende 13,4 milliarder danske kroner, slik at den tyske staten igjen skal støtte...

500.000 ansatte truer Volkswagen etter dårlige nyheter

Fagforbundet IG Metall truer nå Volkswagens ledelse med streik blant 500.000 ansatte dersom bilmerket ikke vil delta i konstruktive diskusjoner om jobbsikkerhet. Den tyske...

Forskere skal lage nye bildekk av bark fra bjørketrær

Det er nok av dem. Bjørketrærne, altså. Gummien til bildekk kan derimot være et problem. Nå vil svenske kjemikere løse problemet med barken fra...

36 personer er dode i verdens storste bilskandale

Minst 36 mennesker er døde i det som med rette kan kalles verdens største bilskandale. Bare i USA har de defekte kollisjonsputene kostet 28...

En annen hovedstad forbyr alle elektriske lobehjul

Etter forbudet mot elektriske scootere i Paris, innfører Spanias hovedstad Madrid lignende tiltak. Folk er griser i offentligheten. I hvert fall når de kjører...

Johns elbil har kun firehjulsdrift over 30 prosent strøm

John Østlie falt for et godt tilbud som viste seg å være for godt til å være sant. Firehjulsdriften som MG lover i Marvel...

Jeremy Clarkson: "Det er derfor jeg aldri kommer til å gjøre bil-TV igjen"

I en kronikk for The Sunday Times gjør Jeremy Clarkson det klart hvorfor både samarbeidet med Hammond og May og hans tid med biler...

«Mr. Beans» Peugeot 205 GTI søker ny eier

Han er kjent for allmennheten som en komiker, men Mr. Bean aka Rowan Atkinson er faktisk en stor bilentusiast. Nå er hans Peugeot 205...