En ny tysk test avslører at den syntetiske HVO100-dieselen gir et høyere forbruk, men til gjengjeld forurenser opptil 90 prosent mindre.
De nyeste dieselbilene – det vil si de som oppfyller Euronorm 6e og 6d normen – kan kjøre på syntetisk diesel uten problemer. Den såkalte HVO100-dieselen.
Og det er gode nyheter. Fordi den kunstig skapte dieselen, som kan lages av avfallsprodukter som brukt matolje, forurenser opptil 90 prosent mindre.
Det viser en ny test , som det tyske svaret til FDM, ADAC, står bak.
I testen helte ADAC HVO-diesel på en BMW 520d Touring, en Mercedes E 220 d, en Škoda Superb Combi 2.0 TDI og en Volkswagen Caddy 2.0 TDI.
LES OGSÅ: Kriserammet bilgigant sier opp ansatte og tvinger resten til lon
Alle bilene er forhåndsgodkjent fra fabrikk på en slik måte at det ikke er noe problem å fylle dem med syntetisk diesel. Uansett garanterer produsentene at bilene enkelt kan håndtere det.
I en tilsvarende test fra 2022 ble en BMW 320d Touring fra 2013 (Euro-norm 6b) brukt som prøvestykke. Da hadde BMW allerede snaue 280.000 kilometer.
ADAC-målingene har vist at HVO-dieselen fungerer uten problemer. Egentlig også i de eldre dieselbilene. Apropos de litt eldre dieselbilene, så synker forurensningen fra dem til og med når de går på syntetisk diesel.
I nye dieselbiler er forurensningen fra eksosen allerede så liten at det kun er en mindre fordel å spore ved å helle syntetisk diesel fremfor bioetanolblandet 'vanlig' diesel på råolje i bilen. Men fordelen er.
Ser man på utslippet av NOx-partikler, skiller HVO-diesel seg virkelig ut fra konvensjonell diesel. ADAC var i stand til å måle dette spesielt i den testede BMW.
På vanlig B7-diesel slapp det ut 11,4 milligram NOx-partikler pr kort kilometer ut. Det tallet sank til 9,3 milligram pr kilometer. Faktisk gikk alle unntatt én testbil, Škoda, ned i NOx-utslipp på det syntetiske drivstoffet.
Straffen er litt høyere forbruk. BMWen bruker B7 diesel – altså vanlig diesel – 5,83 liter pr 100 kilometer. Det tilsvarer 17,15 kilometer per liter. Med HVO100 diesel steg forbruket til 16,6 kilometer per liter.
Problemet er at HVO-diesel ikke er særlig utbredt. I hvert fall ikke her hjemme. Energiselskapet OK har for eksempel kun drivstoffet på fem steder i Danmark: i Koge, Odense, to steder i København og i Aarhus.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!