Vejtrafikens Oplysningsråd (OFV) må nå korrigere sine egne opplysninger om at elbiler har overtall bensinbiler i Norge.
Det stemmer likevel ikke da den norske medlemsforeningen tidligere denne uken meldte at det nå er flere elektriske enn bensinbiler i Norge.
Det var ellers basert på dette tallet at norske så vel som internasjonale medier rapporterte historien. Boosted skrev også at elbiler hadde overgått bensinbiler i Norge.
Men nå har OFV trukket uttalelsen etter at bransjenettstedet Bilnytt.no gikk inn i saken med et begrunnet spørsmål. Nemlig hvordan OFV skiller mellom biltyper.
– I dette tilfellet skiller vi mellom rene bensin- og dieselbiler. Hybrider av ulike typer grupperes hver for seg, sier OFV-sjef Øyvind Solberg Thorsen til Bilnytt.
Øyvind Solberg Thorsen innrømmer imidlertid at feil nyanse – altså hvor hybridbilene ble omtalt som elbiler – i utgangspunktet dukket opp i pressemeldingen.
LES OGSÅ: Clarkson innrømmer – stopper på TV på grunn av elbiler
Ifølge Motor.no er den korrekte fordelingen av bilparken i Norge noe annerledes enn OFV i utgangspunktet hevdet. Faktisk ligger elbiler langt bak både bensin- og dieselbiler. Og det selv om nybilsalget egentlig domineres av elbiler. Les mer om det her .
Det går faktisk ikke så bra for elbiler. I hvert fall ikke så bra som de fleste bilmerker hadde både trodd og forventet for bare noen år siden.
Et eksempel på denne feilberegningen finner vi både hos de europeiske bilprodusentenes interesseorgan ACEA og hos Volkswagen.
I ACEA mener styreleder Luca de Meo at EU må utsette planlagte og mye strengere utslippskrav dersom den europeiske bilindustrien fortsatt skal være en bedrift. Bilistene kjøper ikke nok elbiler.
Og med et enkelt merke som Volkswagen er det vanskeligere å selge enn ledelsen hadde trodd. I den forbindelse er det gjort så mange investeringer at Volkswagen nå er et dypt gjeldsbelagt selskap. Ifølge økonomidirektøren skylder tyskerne til sammen 3200 milliarder danske kroner.
Riktig fordeling av den norske bilparken:
● 38,57 prosent bensinbiler,
● 35,16 prosent dieselbiler
● 26,24 prosent elbiler
Kilde: Motor.no/OFV