Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) må nå korrigere sine egne opplysninger om at elbiler har gått forbi bensinbiler i antall i Norge.
Det stemmer likevel ikke da den norske medlemsforeningen tidligere denne uken uttalte at det nå er flere elektriske enn bensinbiler i Norge.
Det var på bakgrunn av dette tallet at norske så vel som internasjonale medier rapporterte historien. Boosted skrev også at elbiler hadde gått forbi bensinbiler i Norge.
Men nå har OFV trukket uttalelsen etter at bransjenettstedet Bilnytt.no har gått inn i saken med et begrunnet spørsmål. Nemlig hvordan OFV skiller mellom biltyper.
– I dette tilfellet skiller vi mellom rene bensin- og dieselbiler. Hybrider av ulike typer grupperes separat, forteller OFV-sjef Øyvind Solberg Thorsen til Bilnytt.
Øyvind Solberg Thorsen innrømmer imidlertid at feil nyanse – altså hvor hybridbiler ble ansett som elbiler – i utgangspunktet ble oppgitt i pressemeldingen.
LES OGSÅ: Clarkson innrømmer – sluttet på TV på grunn av elbiler
Ifølge Motor.no er riktig beregning av bilparken i Norge noe annerledes enn OFV i utgangspunktet hevdet. Faktisk er elbiler langt bak både bensin- og dieselbiler. Og dette selv om nybilsalget faktisk domineres av elbiler. Les mer om det her .
Det går faktisk ikke så bra for elbiler. I hvert fall ikke så bra som de fleste bilmerker hadde både trodd og forventet for bare noen år siden.
Et eksempel på denne feilberegningen finner du både hos de europeiske bilprodusentenes interesseorganisasjon ACEA og hos Volkswagen.
Hos ACEA mener president Luca de Meo at EU må utsette planlagte og mye strengere utslippskrav dersom den europeiske bilindustrien skal forbli en bedrift. Sjåførene kjøper ikke nok elbiler.
Og med et frittstående merke som Volkswagen er det vanskeligere å selge enn ledelsen hadde trodd. I denne forbindelse er det gjort så mange investeringer at Volkswagen nå er et dypt gjeldsbelagt selskap. Ifølge økonomidirektøren skylder tyskerne til sammen 3200 milliarder kroner.
Riktig fordeling av den norske bilparken:
● 38,57 prosent bensinbiler,
● 35,16 prosent dieselbiler
● 26,24 prosent elbiler
Kilde: Motor.no/OFV