Så sent som i fjor sa Tesla at det ikke ville bli noen billig modell som forventet Model 2. Nå kommer bilene uansett.
Tesla har tilsynelatende endret strategi og vil nå satse på billigere elbiler. I en melding i forbindelse med selskapets siste regnskap bekrefter Tesla at produksjonen av nye, rimeligere modeller vil starte allerede i første halvdel av 2025.
Avgjørelsen kommer etter en skuffende kvartalsrapport, der Teslas globale salg falt for første gang på over et tiår. Nettoresultatet falt med 23 prosent sammenlignet med året før, selv om de totale inntektene økte noe.
Tesla har ikke gitt ut detaljer om de nye bilene, men opplyser at de skal produseres på eksisterende produksjonslinjer. Dette antyder at modellene vil være basert på eksisterende teknologi fra Model 3 og Model Y.
Så sent som i april 2024 ble det rapportert at Tesla hadde droppet alle planer om en fremtidig «billig bil», som de fleste forventet – og fortsatt forventer – å få navnet Model 2.
I tillegg til de nye bilene, fortsetter Tesla å jobbe med å forbedre sin selvkjørende teknologi. Selskapet planlegger å lansere en uovervåket selvkjøringstjeneste i Austin, Texas, med start i juni i år.
Hvorvidt de nye modellene og selvkjørende teknologien kan snu Teslas fallende salgstall er fortsatt ukjent.
Etter kunngjøringen om Teslas fallende salg, falt merkevarens lagerverdi. Faktisk skjedde det umiddelbart med litt mer enn 5 prosent. Stemningen blant investorene kom imidlertid nesten like raskt tilbake. Og aksjen stengte i går med en oppgang på 3,6 prosent.
I skrivende stund har den verdien nesten gått tapt igjen, da Tesla har falt med 2,89 prosent. Dette kan skyldes at Tesla ikke svarte til forventningene.
For selv om milliardene fortsetter å strømme inn med en omsetning på 25,3 milliarder dollar, hadde analytikere håpet/forventet at Tesla kunne gjøre 2 milliarder dollar bedre i løpet av siste kvartal av 2024.
Dette skriver Euroinvestor .
Lars Skovgaard Andersen, seniorstrateg i Danske Bank, påpeker overfor media at det ikke er bilmerkets regnskap som driver veksten bak aksjen.
– Aksjen har handlet på mye mer enn deres bilsalg den siste tiden. Det handles mer på Musk, sier seniorstrategen.