10.000 kilometer. Det er det en Tesla Cybertruck-eier hevder at dekkene på bilen er opp til. Sporene er også tydelige.
Hva kan du forvente av et nytt bildekk? Ifølge en Tesla Cybertruck-eier, ikke mer enn 10 000 kilometer.
Dekkene er ikke noe Tesla dekker under noen form for garanti. Men eieren hevder han har veldig fine kort på dem hele veien.
Dette kommer frem av en tråd i et nettforum for Cybertruck-eiere.
Tesla anbefaler selv at Cybertruck-eiere får dekkene på bilene sine rotert etter 10.000 kilometer, red.). Med andre ord endre posisjonen til dekkene på bilen.
LES OGSÅ: Danmark overrasker på toppen av nybillisten
Men da denne eieren tok kontakt med et verksted for å få det gjort, ble han angivelig fortalt at dekkene er så godt som ferdige. Dekkene, Goodyear Territory All-Terrain, dekkes heller ikke av noen form for kilometerstandsgaranti. Verken fra Tesla eller Goodyear.
Tesla-eieren er ikke den eneste som nå må punge ut for nye dekk. I fjor rapporterte Rivian-eiere at bilene deres spiser et sett med dekk på bare 9600 kilometer når bilene kun kjører forhjulene. En innstilling som er mulig fra fabrikk.
Hos Goodyears konkurrent Michelin er det ingen tvil om at elbiler sliter raskere dekk enn tilsvarende bensin- og dieselbiler. I noen tilfeller opptil 20 prosent raskere.
– Selv om det ikke er strengt vitenskapelig testet, tyder det på at noen typer dekk på elbiler slites mer enn 20 prosent raskere enn på en fossilbil, sier Marika Hofflund, nordisk direktør i Michelin.
Den Michelin-eide Euromaster-kjeden mener at den uunngåelige kostnaden for dekk kan bli opptil 100 prosent høyere i elbiler. Ifølge Goodyear koster et nytt sett med dekk til en Tesla Cybertruck fra 2.000 dollar, tilsvarende litt over 14.000 danske kroner, dersom de skal oppfylle fabrikkspesifikasjonene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!