22. mars, 2025

Tesla er verre enn Dacia – dumper på rad

Akkurat som her hjemme går det dårlig for Tesla-modeller som bare er 4 år gamle i de svenske utstillingslokalene. Svenske tall viser at bilene presterer dårligere enn Dacia.

Tesla oppnår betydelig dårligere resultater enn andre bilmerker etter svensk syn. Nesten 20 prosent av alle Tesla-modeller som gjennomgikk en inspeksjon i Sverige i 2024 feilet første gang.

Dette er en betydelig dårligere sammenligning med andre bilmerker, inkludert Dacia. De alarmerende tallene kommer fra en omfattende analyse av visjonsrapporter i Sverige.

Rapporten er skrevet av Ynnor AB og Tjänstebilsfakta.

På den annen side er ikke Tesla Club Sweden akkurat overrasket over tallene. Styreleder Tibor Blomhäll påpeker at eksperter i Danmark og Finland kommer til omtrent samme konklusjon.

Han mener forklaringen må finnes i Teslas annerledes tilnærming til vedlikehold. Selskapet bygger biler som krever færre servicebesøk.

Mangelen på servicekontroller gir tilsynelatende problemer når bilene skal inspiseres.

Eksperter som Ronny Svensson fra Ynnor AB er derimot noe mer kritiske. Han mener de mange dumpede synspunktene indikerer et grunnleggende problem med kvaliteten på Teslas biler.

Han stiller spørsmål ved sikkerheten og påpeker at dette er dyre biler som ikke innfrir forventningene.

Svensson er ikke redd for å sammenligne Teslas resultater med den mye billigere Dacia Sandero, som yter betydelig bedre i utstillingslokalene.

En av årsakene til den høye dumpingraten er manglende vedlikehold, ifølge meldinger fra andre siden av Øresund.

Tibor Blomhäll forklarer at mange Tesla-eiere unnlater å få utført årlige servicekontroller. I tillegg er det et problem med bremsene.

Elbiler brukes annerledes enn biler med forbrenningsmotor. Mange elbileiere bremser sjelden ved å tråkke på den fysiske pedalen. Det er derfor rust bygger seg opp på skivene.

Og det er et problem som spesielt Tesla sliter med. I tillegg er det vanlige feil som tåkelys og frontlykter som ikke er riktig justert.

De dårlige resultatene kan få betydelige konsekvenser for Tesla-eiere. Ronny Svensson understreker at det kan bli dyrt å reparere manglene som oppdages ved kontroll.

Det kan også påvirke gjensalgsverdien på bilene. Potensielle kjøpere kan være motvillige til å kjøpe en Tesla hvis de vet at de risikerer å måtte betale for reparasjoner etter inspeksjon.

Reguleringsbransjen i Sverige vurderer også å innføre kontroller på batterier i elbiler. En endring vil sannsynligvis føre til at enda flere Teslaer mislykkes.

Tabell over resultater fra bilinspeksjoner i Sverige (2024)

Merke Antall visninger Antall notater Prosentandel med feil
Tesla 22.971 4.367 19,0 %
Dacia 27.974 5.083 18,2 %
Renault 80.462 12.067 15,0 %
Citroen 29.791 4.275 14,3 %
Jeep 4.527 602 13,3 %
Land Rover 5.066 566 11,2 %
Peugeot 54.660 5.986 11,0 %
Fiat 20.378 2.203 10,8 %
Hyundai 48.926 4.974 10,2 %
Nissan 53.099 5.386 10,1 %
Skoda 96.787 9.683 10,0 %
Mitsubishi 19.933 1.980 9,9 %
Kia 148.814 14.179 9,5 %
Opel 36.105 3.404 9,4 %
Alfa Romeo 1.497 139 9,3 %

Latest

Don't miss

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører...

Forsikringsselskaper advarer – kan si nei til Tesla

Forsikringsselskaper kan ende opp med å nekte å dekke...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør...

Nye Xpeng G6 får raskere lading og 80 andre oppdateringer

Den kommende versjonen av Xpeng G6 kan lades på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent er Elon Musk den største enkeltaksjonæren i bilmerket. Men Tesla er ikke lenger hans dyreste...