Akkurat som her hjemme går det dårlig for Tesla-modeller som bare er 4 år gamle i de svenske utstillingslokalene. Svenske tall viser at bilene presterer dårligere enn Dacia.
Tesla oppnår betydelig dårligere resultater enn andre bilmerker etter svensk syn. Nesten 20 prosent av alle Tesla-modeller som gjennomgikk en inspeksjon i Sverige i 2024 feilet første gang.
Dette er en betydelig dårligere sammenligning med andre bilmerker, inkludert Dacia. De alarmerende tallene kommer fra en omfattende analyse av visjonsrapporter i Sverige.
Rapporten er skrevet av Ynnor AB og Tjänstebilsfakta.
På den annen side er ikke Tesla Club Sweden akkurat overrasket over tallene. Styreleder Tibor Blomhäll påpeker at eksperter i Danmark og Finland kommer til omtrent samme konklusjon.
Han mener forklaringen må finnes i Teslas annerledes tilnærming til vedlikehold. Selskapet bygger biler som krever færre servicebesøk.
Mangelen på servicekontroller gir tilsynelatende problemer når bilene skal inspiseres.
Eksperter som Ronny Svensson fra Ynnor AB er derimot noe mer kritiske. Han mener de mange dumpede synspunktene indikerer et grunnleggende problem med kvaliteten på Teslas biler.
Han stiller spørsmål ved sikkerheten og påpeker at dette er dyre biler som ikke innfrir forventningene.
Svensson er ikke redd for å sammenligne Teslas resultater med den mye billigere Dacia Sandero, som yter betydelig bedre i utstillingslokalene.
En av årsakene til den høye dumpingraten er manglende vedlikehold, ifølge meldinger fra andre siden av Øresund.
Tibor Blomhäll forklarer at mange Tesla-eiere unnlater å få utført årlige servicekontroller. I tillegg er det et problem med bremsene.
Elbiler brukes annerledes enn biler med forbrenningsmotor. Mange elbileiere bremser sjelden ved å tråkke på den fysiske pedalen. Det er derfor rust bygger seg opp på skivene.
Og det er et problem som spesielt Tesla sliter med. I tillegg er det vanlige feil som tåkelys og frontlykter som ikke er riktig justert.
De dårlige resultatene kan få betydelige konsekvenser for Tesla-eiere. Ronny Svensson understreker at det kan bli dyrt å reparere manglene som oppdages ved kontroll.
Det kan også påvirke gjensalgsverdien på bilene. Potensielle kjøpere kan være motvillige til å kjøpe en Tesla hvis de vet at de risikerer å måtte betale for reparasjoner etter inspeksjon.
Reguleringsbransjen i Sverige vurderer også å innføre kontroller på batterier i elbiler. En endring vil sannsynligvis føre til at enda flere Teslaer mislykkes.
Tabell over resultater fra bilinspeksjoner i Sverige (2024)
Merke | Antall visninger | Antall notater | Prosentandel med feil |
Tesla | 22.971 | 4.367 | 19,0 % |
Dacia | 27.974 | 5.083 | 18,2 % |
Renault | 80.462 | 12.067 | 15,0 % |
Citroen | 29.791 | 4.275 | 14,3 % |
Jeep | 4.527 | 602 | 13,3 % |
Land Rover | 5.066 | 566 | 11,2 % |
Peugeot | 54.660 | 5.986 | 11,0 % |
Fiat | 20.378 | 2.203 | 10,8 % |
Hyundai | 48.926 | 4.974 | 10,2 % |
Nissan | 53.099 | 5.386 | 10,1 % |
Skoda | 96.787 | 9.683 | 10,0 % |
Mitsubishi | 19.933 | 1.980 | 9,9 % |
Kia | 148.814 | 14.179 | 9,5 % |
Opel | 36.105 | 3.404 | 9,4 % |
Alfa Romeo | 1.497 | 139 | 9,3 % |