11. desember, 2024

Tesla har igjen flest feil for periodisk syn

Bare fordi det er mange av dem er ikke nødvendigvis bra. Ikke engang i visningshallene, der Tesla-modellen presterer dårligst visuelt, sier Tüv.

Tesla Model 3 rangerer nok en gang som den dårligste bilen i den tyske Tüv-rapporten om periodiske bilkontroller.

Rapporten, som analyserer hvordan ulike bilmodeller klarer seg i de periodiske vurderingene, trekker også frem typiske problemområder for elbiler.

Ifølge den siste rapporten fra Tüv, som undersøkte ti elbilmodeller, er det ingenting som skiller elbilen fra bensin- og dieselbiler. Biltypene gjør det stort sett like bra eller dårlig, avhengig av hvordan man ser det.

– Det generelle bildet viser at elbiler teknisk sett verken er mer eller mindre sikre enn biler med forbrenningsmotor, sier Tüv-direktør Joachim Bühler.

Det skriver Handelsblatt .

Rapporten avslører imidlertid at enkelte feil går igjen i elbilene. Hjulopphengene er et hyppig problem, da de ofte slites raskere på grunn av elbilers høye vekt.

LES OGSÅ: Ledelsen til kinesiske elbiler hører fortiden til, sier Renault

I tillegg er bremsene på mange elbiler i dårlig stand. Dette er fordi regenerativ bremsing, der bilen bremser ved å resirkulere energi fra elmotoren, gjør den vanlige bremsepedalen overflødig for mange sjåfører.

Tesla Model 3, som også lå på sisteplass i fjorårets rapport, presterer dårligst også i år. Over 14 prosent av tre år gamle Tesla Model 3-biler dumper det første synet.

For biler på fire til fem år er Tesla fortsatt lavest på statistikken. I tillegg til problemer med bremser og fjæring, rapporterer Tüv også om hyppige feil på bilens frontlykter og andre lyskomponenter.

– Dette tyder på manglende service og vedlikehold, sier Joachim Bühler.

En mulig forklaring kan være at Tesla ikke har et fast krav til vanlig service. Mange av feilene kunne nok vært unngått dersom eierne hadde sjekket bilene før synet.

Mens Tesla Model 3 presterer dårligst, er heller ikke Renault Zoe problemfri – ni prosent av franske elbiler dumper det første blikket. Derimot gjør Volkswagen e-Golf og de nyere ID-modellene det bedre.

På alle biler, uavhengig av alder eller drivstoff, var det 20,6 prosent som hadde feil i Tüvs rapport. Blant eldre modeller som Renault Twingo og Dacia Logan, som er 12-13 år gamle, feiler over 40 prosent.

Derimot har den to-tre år gamle Honda Jazz en feilprosent på bare 2,4 prosent og presterer best i rapporten.

Latest

Don't miss

Bilreparatører fra Biltema reparerte Tesla – sparte 112 000 kr.

Med snøslep fra Biltema reparerte 32 år gamle Joni...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til...

Tesla-eieren mente han fikk øyeskader av å parkere riktig

En Tesla-eier trodde han kunne omgå parkeringsavgifter ved å...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som...

Norge vil ha register over skadede biler – lever Danmark?

I Norge har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foreslått å innføre...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...