38 prosent av Teslaer og 46 prosent av Daciaer ender opp med feil eller strykkarakter i svenske anmeldelser. Spesielt elbiler er en negativ overraskelse i den nye rapporten.
Tesla og Dacia har de høyeste feilratene blant bilmerkene når det gjelder periodiske kjøretøykontroller i Sverige.
Tallene kommer fra en ny rapport som Vi Bilägare har fått tilgang til via Transportstyrelsen.
De dekker personbiler som ikke er mer enn ti år gamle og som har blitt kontrollert i løpet av året på en av landets 600 kontrollstasjoner.
Ifølge statistikken får hele 46 prosent av Dacia-bilene klager, mens Teslas rate er 38 prosent.
Og selv om Tesla er kjent for ny teknologi og moderne elbiler, er merket nest sist på hele listen.
Tesla henger etter andre elbiler i periodiske kontroller
Det er spesielt problemer med bilens lys som trekker Tesla ned i statistikken. Over ti prosent av bilene har feil med enten tåkelys eller frontlykter.
I tillegg er kuleledd og styresnekker også områder der det ofte oppstår problemer. Totalt sett blir 31 prosent av Tesla-bilene avvist ved inspeksjon.
Feilraten på 38 plasserer Tesla bare ett skritt foran Dacia, som ligger nederst på statistikken.
Dacia er sist – nesten alle andre biler har feil
Dacia har lenge hatt et rykte for å være billig, men ifølge inspeksjonsrapporten følger ikke kvaliteten med.
Over en tredjedel av Dacia-modellene blir blankt avvist. Samtidig får mange av bilene kommentarer på flere forskjellige deler.
Dette inkluderer frontlykter, kulelager og styreledd. Blant de 46 prosentene som har feil, er mange tvunget til å komme tilbake for reparasjoner.
Bedre resultater hos Polestar, Porsche og Honda
I motsatt ende av statistikken gjør elbilmerket Polestar det spesielt bedre.
Bare rundt 5 prosent av bilene får en advarsel her. Andre merker med lave feilrater er Lynk & Co, Porsche, Mini og Honda.
Typiske feil her er stort sett små ting som ikke påvirker bilens sikkerhet. Manglende varseltrekanter, slitte dekk eller uleselige bilskilt er noen av de mer ubetydelige feilene.
Renault, Citroën og Dodge skraper også bunnen
Tesla og Dacia er ikke alene på bunnen.
Renault, Citroën og Dodge rangerer også høyt når det gjelder antall defekter. For Renault gjelder dette spesielt slitedeler, frontlykter og bremser.
Hos Citroën er bremser og lys også typiske syndere. Feilraten er imidlertid noe lavere enn hos Tesla og Dacia.
Flere elbiler enn forventet presterer dårlig
Flere elbiler enn forventet dukker opp på listen over de verste.
Dette kan skyldes at selv nyere biler har tekniske feil som ikke nødvendigvis er relatert til alder.
I Teslas tilfelle tyder dette på at det er problemer med kvaliteten på enkelte komponenter.
Elbiler stiller nye krav til periodiske kjøretøykontroller. Men det alene kan ikke forklare hvorfor elbiler presterer så dårlig.
Funnene tyder på at forskjellene mellom merkene er større enn mange tror. For eiere kan dette bety ekstra bryderi og utgifter under inspeksjoner.
Svenskene er imidlertid ikke de eneste som sliter med å få Teslaene sine gjennom kontroll. Det er også vanvittig i Danmark. Dette viser et datautdrag fra Trafikstyrelsen. Les mer om det her .
Det ser heller ikke så bra ut i Norge. Men det er mer fordi nordmenn har oppdaget hvor ille rusten er på biler som bare er 6 år gamle.