Tesla prøver nå å kvitte seg med et enormt lager av Cybertruck-modeller. En bil som 2 millioner mennesker sto i kø for bare noen få år siden.
Tesla sliter med å selge sine Cybertruck-modeller, som hoper seg opp på lageret. Den en gang så hypede elbilen har mistet glansen, og Tesla er nå tvunget til å ty til drastiske metoder for å selge overskuddsbilene.
I et forsøk på å lokke kunder tilbyr Tesla nå betydelige rabatter på nye Cybertrucker.
Avhengig av bilens konfigurasjon kan prisen bli opptil 11.000 kroner lavere enn tidligere. I tillegg selges demomodeller av Cybertrucken med en rabatt på 19.000 kroner.
Denne situasjonen står i sterk kontrast til den massive interessen som omringet Cybertrucken ved lanseringen. Den gang sto over to millioner kjøpere på venteliste for å få tak i den futuristiske elbilen.
Produksjonen av Cybertrucken ved Teslas fabrikk i Texas har også blitt redusert de siste månedene. Ifølge CNBC er etterspørselen etter Cybertrucken ikke lenger hva den pleide å være.
Til tross for at Cybertrucken oppnådde en femteplass på listen over bestselgende elbiler i USA i 2024, har den høye prisen og en rekke tilbakekallinger dempet kjøpernes entusiasme.
Totalt solgte Tesla rundt 38.965 Cybertrucker i USA i fjor.
Cybertrucken ble først presentert i 2019, hvor Elon Musk annonserte en forventet pris på rundt 289.000 danske kroner. Men da modellen endelig kom på markedet i USA, var prisen betydelig høyere enn lovet.
I tillegg har Tesla måttet tilbakekalle Cybertrucken seks ganger i løpet av 2024. Blant annet har det vært problemer med vindusviskerne og en del av sengen som måtte byttes.
Selv om det samlede elbilsalget i USA økte med 7,3 prosent i 2024 sammenlignet med året før, har Tesla opplevd en nedgang i salget.
Teslas totale elbilforsendelser falt med 37 000 enheter, selv om Teslas Model Y og Model 3 forble de bestselgende elbilene i USA med betydelig margin.
Mangelen på suksess for Cybertruck kan tilskrives flere faktorer. Den høye prisen, kombinert med de tekniske problemene og tilbakekallingene, har gjort mange potensielle kjøpere nølende.
I tillegg har konkurransen i elbilmarkedet skjerpet seg betydelig de siste årene. Flere tradisjonelle bilprodusenter har lansert sine egne elektriske kjøretøy, som i noen tilfeller tilbyr lignende funksjoner og ytelse til en lavere pris enn Cybertruck.
Det er uklart hvordan Tesla planlegger å håndtere den overfylte beholdningen av Cybertrucks. De nåværende rabattene kan være et tegn på at Tesla er villig til å strekke seg langt for å selge de usolgte bilene.
Hvorvidt det vil være nok til å gjenopplive interessen for Cybertrucken er imidlertid usikkert.