Tesla har satt det som mål at merket skal bygge minst 2 millioner førerløse drosjer – den såkalte Cybercab – per år. Og det senest i 2026.
Tesla har som mål å produsere 2 millioner Cybercabs per år, og dette forventes å skje raskere enn først antatt.
Ark Invest, som lenge har vært positivt på Tesla, spådde at Tesla ville være den første til å skalere den selvkjørende bildelings-/taxibransjen. Og Tesla antydet nylig at merket forventer det samme.
Under Teslas presentasjon av det siste kvartalsregnskapet kom bilmerkets direktør Elon Musk med spådommen om at merket vil oppnå masseproduksjon av bilen allerede i 2026.
– Jeg er overbevist om at Cybercab vil nå masseproduksjon i 2026. Ikke bare produksjonsstart, men masseproduksjon i 2026.
– Dette er betydelige tall, men vi sikter oss inn på minst 2 millioner eksemplarer av Cybercab per år. Dette vil være biler for mer enn én fabrikk. Men jeg tror det er minst 2 millioner biler i året. Kanskje 4 millioner til slutt, fastslo Musk.
LES OGSÅ: Dansk Formel 1-kor signerer kontrakt med Cadillac
Senere under samme arrangement avslørte Musk og andre Tesla-ledere at Cybercab i hovedsak er innhegningen på $25 000 som alle har ventet på å se fra selskapet.
Selskapet opprettholder dermed overbevisningen om at fremtiden til bilindustrien er selvbærende. Og at Cybercab er merkevarens bidrag til den fremtiden.
Tesla påpekte også at alle Tesla-biler kan være selvkjørende. Analytikere fra Ark Invest mener Teslas produksjonskapasitet allerede gir merkevaren en klar fordel.
«Av alle bilene vi har bygget, som er rundt 7 millioner biler, er de aller fleste i stand til å kjøre selv.
Og vi produserer for tiden rundt 35 000 selvsyende korkåper per uke. Sammenlign det med f.eks. Waymos samlet en flåte der på mindre enn tusen biler. Vi tjener 35 000 i uken," bemerket Musk.
Det er imidlertid viktig å huske på at Tesla aldri har laget en helt selvbærende bil. Det har ikke merket eller for den saks skyld noen av konkurrentene lov til.
I hvert fall ikke ennå. Mercedes er bilmerket som er lengst fremme med teknologi. Tyskerne tester selvkjørende biler på nivå 3 av 5. Til gjengjeld har merket måttet love å ta på seg skylden for alle ulykkene bilene kan ha forårsaket.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!