11. november, 2024

Tesla skal bygge to millioner biler uten ratt hvert år

Tesla har satt det som mål at merket skal bygge minst 2 millioner førerløse drosjer – den såkalte Cybercab – per år. Og det senest i 2026.

Tesla har som mål å produsere 2 millioner Cybercabs per år, og dette forventes å skje raskere enn først antatt.

Ark Invest, som lenge har vært positivt på Tesla, spådde at Tesla ville være den første til å skalere den selvkjørende bildelings-/taxibransjen. Og Tesla antydet nylig at merket forventer det samme.

Under Teslas presentasjon av det siste kvartalsregnskapet kom bilmerkets direktør Elon Musk med spådommen om at merket vil oppnå masseproduksjon av bilen allerede i 2026.

– Jeg er overbevist om at Cybercab vil nå masseproduksjon i 2026. Ikke bare produksjonsstart, men masseproduksjon i 2026.

– Dette er betydelige tall, men vi sikter oss inn på minst 2 millioner eksemplarer av Cybercab per år. Dette vil være biler for mer enn én fabrikk. Men jeg tror det er minst 2 millioner biler i året. Kanskje 4 millioner til slutt, fastslo Musk.

LES OGSÅ: Dansk Formel 1-kor signerer kontrakt med Cadillac

Senere under samme arrangement avslørte Musk og andre Tesla-ledere at Cybercab i hovedsak er innhegningen på $25 000 som alle har ventet på å se fra selskapet.

Selskapet opprettholder dermed overbevisningen om at fremtiden til bilindustrien er selvbærende. Og at Cybercab er merkevarens bidrag til den fremtiden.

Tesla påpekte også at alle Tesla-biler kan være selvkjørende. Analytikere fra Ark Invest mener Teslas produksjonskapasitet allerede gir merkevaren en klar fordel.

«Av alle bilene vi har bygget, som er rundt 7 millioner biler, er de aller fleste i stand til å kjøre selv.

Og vi produserer for tiden rundt 35 000 selvsyende korkåper per uke. Sammenlign det med f.eks. Waymos samlet en flåte der på mindre enn tusen biler. Vi tjener 35 000 i uken," bemerket Musk.

Det er imidlertid viktig å huske på at Tesla aldri har laget en helt selvbærende bil. Det har ikke merket eller for den saks skyld noen av konkurrentene lov til.

I hvert fall ikke ennå. Mercedes er bilmerket som er lengst fremme med teknologi. Tyskerne tester selvkjørende biler på nivå 3 av 5. Til gjengjeld har merket måttet love å ta på seg skylden for alle ulykkene bilene kan ha forårsaket.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://www.youtube.com/watch?v=ScxNmPREZtg

Latest

Don't miss

Frankrike krever krisestøtte til elbiler fra EU

Frankrikes industriminister Marc Ferracci har krevd at EU kommer...

Audi har jukset – tilbakekaller 700 000 biler

Audi tilbakekaller nå 700.000 biler fordi transportmyndighetene i Tyskland,...

Volvos kinesiske eier mangler 17 milliarder danske kroner

Den nest største aksjonæren i Volvo-konsernet, kinesiske Geely Holding,...

48.000 har bestilt en elbil fra 2007 som ennå ikke eksisterer

Ifølge selskapet Aptera har 48.000 bilister allerede bestilt den...

Audi vurderer å droppe Formel 1 – vil selge til hele landet

Volkswagen-konsernet, som eier Audi, er nå under et så...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Google vil ha patent på teknologi mot dårlige sjåfører

Google har søkt patent på en teknologi for å hindre dårlige sjåfører i å kjøre. Teknologien må avgjøre om sjåførene er gode eller dårlige....

Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Elbileiere må aldri la batteriet synke til 0 prosent. Det sliter unødvendig på batteripakken, sier en ekspert. I de aller fleste tilfeller setter du...

Er dette E39 M5 med verdens laveste kjørelengde?

Prisen er skyhøy, men kjørelengden er kanskje verdens laveste i denne BMW E39 M5 fra 2000. I Naperville, Illinois, USA, venter en veldig gul...

Ford har sendt et trusselbrev til en kjent YouTuber

Ford truer nå med å ta den kjente YouTuberen TJ Hunt for retten dersom han ikke stopper salget av et karosserisett som bilgiganten mener...

Mercedes tar patent på antisteinstøtteknologi

Mercedes har både søkt og fått patent på en teknologi som bilmerket mener kan redusere og i beste fall forhindre risikoen for steinsprang. For...

Suzuki eVitara kommer til Danmark sommeren 2025

Suzukis første elbil, som også skal bli en Toyota, kalt eVitara, kommer til Danmark i løpet av sommeren 2025, tror importøren. Det er fortsatt...

Verdens sjeldneste Toyota Supra er ute for salg

Det er svært få av dem. Men nå er en av dem til salgs. Verdens sjeldneste Toyota Supra, en GT500, må finne et nytt...

Bilgiganten tilbakekaller 16.500 biler fordi bremsene faller av

Volvo tilbakekaller nå 16.500 eksemplarer fordi det er fare for at bremsepedalen i et stort antall modeller faller av. Volvo har tilbakekalt 16.500 biler...

Nye tall: Tesla mister viktig posisjon til Volkswagen

Teslas nybilsalg i Tyskland fortsetter å falle. Det amerikanske bilmerket må nå avstå førsteplassen til den ellers kriserammede Volkswagen. I Tyskland har både Volkswagen...

BMW vinner stor pris: "Elbilen er ikke for alle"

BMW kunne ta med seg hele tre priser – og hovedprisen «Det gylne hjulet» – hjem fra prisutdelingen med samme navn. "Elbilen er ikke...

Tesla introduserer igjen gratis superladerlading i Danmark

Trærne vokser ikke inn i himmelen. Men for å tømme lagrene av biler, selger Tesla nå igjen Danmarks mest populære bil, Model Y, med...

Truffet av enorm gjeld – bilmerkets hovedkontor er i fare

Planene for Polestars nye hovedkvarter i Gøteborg henger i en tynn tråd på grunn av massiv gjeld, skriver media. Bilmerket Polestar, som er dypt...