Teslas kunder har for lengst stukket av fra parkeringsavgifter i lånebiler. Nå må merket i lommene for å dekke hele regningen for parkeringsselskapene.
Lenge betalte Tesla i Norge kun når kunder i lånebiler stakk av fra parkeringsavgifter i Sverige. Men nylig fikk bilmerket nok.
Helt siden har det svenske datterselskapet nektet å betale parkeringsavgiftene. Men det må de, sier tingretten.
Sommeren 2022 sluttet Tesla å betale parkeringsavgifter. Men samtidig ønsker man heller ikke å utlevere navnene på sjåførene man har lånt ut biler til. Tesla mener dette er et brudd på personvernet.
Faktisk, sier Tesla, er det at kundene stikker av fra parkeringsavgiftene en risiko som parkeringsselskapene selv lobber. Derfor må også disse jage bilistene på egenhånd. Og det blir uten hjelp fra Tesla.
LES OGSÅ: Politiet tok 1.372 bilister i ulovlige kjørefelt på 72 minutter
Men nå havnet regningen, som har vokst til hele 889.000 norske kroner, tilsvarende 560.000 danske kroner – uansett på Teslas bord.
Det skriver Oslo tingrett i sin dom, som Motor.no siterer.
– Tesla har tilsidesatt en lojalitetsplikt overfor Onepark og Riverty, skriver Oslo byrett i sin dom, og viser til at bilmerket godt vet hvem sjåførene er.
I tillegg til regningen på 889.000 kroner må Tesla betale saksomkostningene. Dette betyr egne og forsikringsselskapets advokatregninger. Bare ett av selskapene har brukt 378.000 kroner på å jage Tesla.
Retten anser også saken og dermed avgjørelsen – som har gått Tesla i mot – som en prøvebit. Avgjørelsen kan dermed danne en såkalt presedens – det vil si grunnlag – for fremtidige saker om lignende spørsmål.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!