I minst 426 tilfeller har Tesla-eiere fortalt myndighetene om kontrollarmer som bryter. Men nå står bilmerket fritt til å tilbakekalle bilene.
I minst 426 tilfeller har amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter hørt fra Tesla-eiere hvis biler har blitt strandet på grunn av brukne kontrollarmer.
Problemet har også nådd vår del av kloden. Caroline Torbjörnsen er en av dem som opplevde det uheldige fenomenet. Understellet til Tesla Model S hennes kastet en kontrollarm.
"Jeg kan være død," sier hun.
Men Tesla trenger ikke å gjøre noe for å gjøre eierne moteriktig. Etter fire år med etterforskning av problemet, har de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene NHTSA valgt kun å anbefale Tesla å bytte ut de defekte kontrollarmene.
LES OGSÅ: Elbiler koster mye mer enn bensinbiler – Opel er verst
Dette er skrevet av Electrek .
– Etterforskningen har identifisert 426 tilfeller av svikt i delenummer 1041570-00-A eller 1041575-00-A, støttearmer.
– Ingen av sakene førte til tap av kontroll over elbilene. En mindre ulykke uten skade er knyttet til de 426 tilfellene av svikt i støttearmene. Et flertall av feilene skjedde i mellom 1 og 15 km/t ved parkering i veikryss eller på parkeringsplasser.
– I de åtte tilfellene hvor elbilene kjørte i mer enn 64 km/t og den fremre opphengsarmen brakk, forble korvetten kontrollerbar uten å forårsake kollisjon eller skade, skriver NHTSA.
NHTSA mener derfor ikke at de ødelagte opphengsarmene, som er spesielt et problem på Tesla Model S, utgjør noe reelt problem. I hvert fall ikke sikkerhetsmessig.
Feilen er også funnet på biler som Tesla har solgt til europeere. Men heller ikke her, så langt, gjør ikke myndighetene noe med det. I Sverige ser imidlertid myndighetene på en rekke klager på problemet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!