Den ansiktsløftede Model Y har ikke klart å holde Teslas salg oppe. Data viser at den har krympet med 45 prosent i Europa.
Teslas salg i Europa har sett bedre dager. Mye bedre. I en tid da Elon Musk oppfordrer sine ansatte til å holde på aksjer, stuper salget med 45 prosent.
Dette skriver Autocar basert på data fra Jato Dynamics.
Nedgangen er den mest betydelige for Tesla på veldig lenge. Faktisk må vi gå hele fem år tilbake for å finne et tidspunkt da Tesla hadde mindre markedsandel enn nå.
Ifølge Jato kan nedgangen særlig tilskrives to ting. Tesla selv har nemlig trappet ned ettersom fabrikken i Berlin ble konvertert til produksjon av den nye Model Y.
Og så det faktum at konkurrentene har blitt skarpere og derfor har tatt igjen mye av ledelsen som Tesla nøt veldig lenge.
I løpet av januar, som er perioden Jato Dynamics har beregnet, har 45 prosent av Teslas salg fra januar 2024 forsvunnet.
Totalt solgte Tesla i underkant av 10.000 personbiler til europeere den første måneden av 2024. Men nedgangen – selv om den ser dramatisk ut – er likevel ikke så stor.
"Det er ikke uvanlig at salget faller rett før en ny generasjon eller oppdatert modell introduseres på markedet, ettersom merket reduserer produksjonen av den eksisterende modellen for å justere," sier analytiker Felipe Munoz.
Dette er sannsynligvis hva Tesla opplever, ettersom de ruller ut den oppdaterte versjonen av Model Y, hvor de sannsynligvis vil se salget øke igjen.
Det er ikke i alle markeder at sjåførene har snudd ryggen til Tesla. Både i England og Irland har salget økt med 20 prosent.
Og i Norge topper Tesla igjen salgslistene. Ifølge norsk TV2 tyder dette på at til tross for Tesla-sjef Elon Musks engasjement i alt fra amerikansk til internasjonal politikk, «er det fortsatt alt for tidlig å avskrive merkevaren».