19. september, 2024

TEST: Nissan 350Z – morsom kjernemaskin til røverpris

Det er ikke mange Nissan 350Z i Danmark, og det er synd. Som brukt byr den på mye korglede til virkelig skarpe priser.

Hvis du ikke bryr deg om bakseter og praktisk og bare vil ha en morsom bil med mange hestekrefter, så er det ingen vei utenom Nissan 350Z. Sportsbilen fra Japan dukket opp i 2003 med et frekt design og en 280-hesters V6-motor under panseret. I store deler av verden ble det umiddelbart en kult. I Danmark var det halvparten så dyrt med en pris som havnet rundt 800.000 DKK, så her var det ikke akkurat rift om bilene, skriver Bil Magasinet . Fortsatt tilgjengelig for rundt 200.000 DKK I dag har imidlertid prisene på de få eksemplene som finnes i Danmark falt til et tålelig nivå, og det er til og med mulig at du kan gjøre en enda billigere deal hvis du er klar til å importere en kopi fra. i utlandet. Den er tilgjengelig med automatgir, men vil du ha den ufiltrerte kjøreopplevelsen, finn en 350Z med manuell girkasse. Det kommer til å bli veldig gøy her, og det er også en bil som vil egne seg godt til en banedag i ny og ne. Det er et par ting du bør se nærmere på før du legger ut på et Nissan 350Z nytteeventyr, men i bunn og grunn er den ekstremt slitesterk og godt bygget. Du kan være heldig å finne et eksemplar til under 200 000 DKK, og til den prisen er det et veldig godt kjøp. Ellers ligger prisene mellom 200.000 og 250.000 DKK, avhengig av hvor langt de har kort.

Vær oppmerksom:

Motor : Da 350Z kom i 2003, hadde den en 3,5-liters V6-motor med 280 hk. I de to første årene av produksjonen var det flere motorer som led av for høyt oljeforbruk. Flere mistet problemet under garantien. Hvis du ser på en tidlig bil, sjekk om det er gjort. I 2006 fikk den en ansiktsløftning, hvor ytelsen økte til 301 hk. Motoren trenger service hver 15.000 km. En liten tjeneste koster rundt 3000 kr, mens en stor koster ca. 4500 kr, som er særdeles rimelig. En clutch varer vanligvis 60 000 km avhengig av clutchstilen. Det koster ca. 10 000 kr for erstatning. Understell : Se opp for prøver med senket gjenget understell, som er et tydelig tegn på at det har vært kort hardt. Bremsene fra italienske Brembo koster mye når de skal skiftes. Regn med rundt 10 000 kr for skiver og blokker om du skaffer de selv på f.eks eBay, og så kommer det lønn på toppen. Lytt etter "klikk" eller "klump"-lyder fra bakdekket. Dette kan tyde på at drivakselleddene er ferdige, og de kan koste opptil 9000 kr å skifte. Karosseri : Sjekk spesielt understellet og alle kanter for rust.

Latest

Don't miss

Bilmerkene klager: Folk kjøper ikke nok elbiler

Den europeiske bilindustriens samarbeidsorganisasjon ACEA klager nå åpent på...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt...

Ny EU-vedtak kan gjøre Tesla billigere i Danmark

EU har angivelig justert tariffene unionen vil ramme kinesiskbygde...

Disse hverdagsbilene taper mest i verdi pr kilometer

Det er ikke bare store, dyre luksusbiler som rasler...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...