28. desember, 2024

TEST: Nissan 350Z – morsom kjernemaskin til røverpris

Det er ikke mange Nissan 350Z i Danmark, og det er synd. Som brukt byr den på mye korglede til virkelig skarpe priser.

Hvis du ikke bryr deg om bakseter og praktisk og bare vil ha en morsom bil med mange hestekrefter, så er det ingen vei utenom Nissan 350Z. Sportsbilen fra Japan dukket opp i 2003 med et frekt design og en 280-hesters V6-motor under panseret. I store deler av verden ble det umiddelbart en kult. I Danmark var det halvparten så dyrt med en pris som havnet rundt 800.000 DKK, så her var det ikke akkurat rift om bilene, skriver Bil Magasinet . Fortsatt tilgjengelig for rundt 200.000 DKK I dag har imidlertid prisene på de få eksemplene som finnes i Danmark falt til et tålelig nivå, og det er til og med mulig at du kan gjøre en enda billigere deal hvis du er klar til å importere en kopi fra. i utlandet. Den er tilgjengelig med automatgir, men vil du ha den ufiltrerte kjøreopplevelsen, finn en 350Z med manuell girkasse. Det kommer til å bli veldig gøy her, og det er også en bil som vil egne seg godt til en banedag i ny og ne. Det er et par ting du bør se nærmere på før du legger ut på et Nissan 350Z nytteeventyr, men i bunn og grunn er den ekstremt slitesterk og godt bygget. Du kan være heldig å finne et eksemplar til under 200 000 DKK, og til den prisen er det et veldig godt kjøp. Ellers ligger prisene mellom 200.000 og 250.000 DKK, avhengig av hvor langt de har kort.

Vær oppmerksom:

Motor : Da 350Z kom i 2003, hadde den en 3,5-liters V6-motor med 280 hk. I de to første årene av produksjonen var det flere motorer som led av for høyt oljeforbruk. Flere mistet problemet under garantien. Hvis du ser på en tidlig bil, sjekk om det er gjort. I 2006 fikk den en ansiktsløftning, hvor ytelsen økte til 301 hk. Motoren trenger service hver 15.000 km. En liten tjeneste koster rundt 3000 kr, mens en stor koster ca. 4500 kr, som er særdeles rimelig. En clutch varer vanligvis 60 000 km avhengig av clutchstilen. Det koster ca. 10 000 kr for erstatning. Understell : Se opp for prøver med senket gjenget understell, som er et tydelig tegn på at det har vært kort hardt. Bremsene fra italienske Brembo koster mye når de skal skiftes. Regn med rundt 10 000 kr for skiver og blokker om du skaffer de selv på f.eks eBay, og så kommer det lønn på toppen. Lytt etter "klikk" eller "klump"-lyder fra bakdekket. Dette kan tyde på at drivakselleddene er ferdige, og de kan koste opptil 9000 kr å skifte. Karosseri : Sjekk spesielt understellet og alle kanter for rust.

Latest

Don't miss

Han oppfant farlig bensin og ble selv forgiftet

Det var General Motors ingeniør Thomas Midgley Jr. som...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for...

Bilistene gjør langt flere bulker i førjulstiden

Bilistene er ikke nødvendigvis dårligere i desember. Likevel gjør...

Girkasse fra Renault har 15 gir men ingen clutch

Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en...

Michael Schumacher nektes hederstittelen: Nei takk!

Mens Lewis Hamilton lett kan slås til ridder i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nummerskilt solgt for én million kroner etter en budkrig

Et engelsk bilskilt, som har vært eid av samme familie siden 1902, har gått for tilsvarende én million danske kroner. En bilskilt med den...

Robert hater slått av baklysene: "Et nys koster mer strøm"

Det er nå mer enn 10 år siden EU tillot nye biler å kjøre rundt med baklysene av for å spare strøm. Robert Collin...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for å gi fotobilen fingeren, da han fortsatt ikke klarte å bremse. Det ble 75 ganger...

Volvo begrenser hastigheten på alle nye biler unntatt politibiler

Politiet er de eneste som både har lov og mulighet til å kjøre fortere enn 180 km/t i Volvos nyere biler. Slik har det...

Ønsket å bygge flygende biler – nå er alle ansatte sagt opp

Det tyske selskapet Lilium, som ville bygge flygende biler for drosjedrift, må gi opp etter 10 år. Trommelen er slått av og alle ansatte...

Stor datalekkasje fra 800.000 elbiler – Danmark er rammet

Data fra 800.000 av Volkswagen-konsernets elbiler er lekket. Minst 35.000 av dem kjører rundt i Danmark. En datalekkasje fra Volkswagen-konsernet har rammet 800.000 elbiler,...

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte ved fabrikken får ikke betalt, men nå er F1-stjernen Lewis Hamilton interessert i Moto GP-teamet....

Chris har fått billett for å bruke sin egen parkeringsplass

Chris Jensen bor i Odense, hvor han har kjøpt egen parkeringsplass. Likevel har han fått parkeringsavgift. Den ansvarlige bedriften nekter å svare. Chris Jensen...

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste. Han har som mål å kjøre så langt som mulig i sin Tesla Model S....

Bare 6 av 10 sjåfører vet når de skal bruke blinklyset

Påfallende mange bilister har en grunnleggende mangel på forståelse for trafikkreglene. For eksempel er det kun 6 av 10 som vet når blinklyset skal...

Disse bilene ble rammet av de største verditapene i 2024

Med bare noen få dager igjen av et helt nytt år, er det på tide å se litt tilbake – også på det som...

Bilgiant får millionbot for å jukse med dieselbiler igjen

Stellantis må betale en heftig millionbot for igjen å ha jukset med det forurensningsbegrensende utstyret. Denne gangen er det galskap i California på RAM....