Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den retningen.
Det er et bilsalg med klumper i når det kommer til elbiler, som får stadig flere bilmerker til å kaste penger på utviklingen av hybridmodeller.
Senest har Volvo annonsert at du tross alt ikke klarer deg uten bensinmotoren. Og nå bryter til og med Xpeng, som til vanlig bygger elbiler, ny mark med en plug-in hybrid.
Dette er skrevet av flere kinesiske medier – inkludert Cnevpost .
Ladehybriden vil bygges på mye av den samme strukturen og derfor plattformen som dagens SUV G9 er laget på. Det ryktes at bilen vil ha en startpris på i underkant av 200.000 danske kroner hjemme i Kina allerede i 2025.
LES OGSÅ: Fikk sparken til Kevin Magnussen – nå setter han rekord
Det er imidlertid lite sannsynlig at en plugin-hybrid fra Xpeng noen gang kommer til det danske markedet. Selv om plugin-hybrider faktisk har kunstige ladeforhold en stund ennå.
Kineserne er langt fra de eneste som nå ser i retning hybridbiler. Volkswagen og Mercedes har begge sagt at de nå vil bruke milliarder av euro på å utvikle "hypereffektive" hybridmotorer. Volkswagen er klare til å ta pengene direkte fra et basseng for elbiler.
Og hos Ford har de rullet et tak for kun å selge elbiler i Europa fra 2030 til sammen. Elbilene har følt det også. Internavdelingen, Model e, taper tilsvarende 1 million danske kroner hver gang en helelektrisk Ford forlater samlebåndet.
Og det er de ikke alene om, selv om det er veldig forskjellig hvor mye penger bilmerkene legger på elbiler. Volkswagen mener selv at merket 'tjener nesten ingenting på elbiler', mens Rivian og Lucid begge taper astronomiske summer på hver eneste elbil.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!