15. mai, 2025

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil.

Tusenvis av Ford-eiere uttrykker bekymring for Ecoboost-motoren. Spesielt motorens registerreim, som går i olje, skaper usikkerhet.

En Facebook-gruppe for misfornøyde eiere har passert 30.000 medlemmer. Gruppen heter «Ford Ecoboost Nightmare». Her deler medlemmene erfaringer med motorproblemer.

Opprinnelig ble Fords Ecoboost-motor hyllet høyt. Den mottok flere priser, inkludert tittelen Årets motor.

Motoren var populær blant bileiere. Den kombinerte god drivstofføkonomi med grei kraft. Ford brukte Ecoboost-motoren i mange modeller. Den ble produsert mellom 2009 og 2019.

Men etter noen år begynte det å oppstå problemer. Problemene var ikke så positive for bileierne. Det spesielle designet med registerremmen, som skal gå i olje, viste seg å være en utfordring.

Registerremmen kan bryte sammen over tid. Oljen kan bli forurenset med gummirester. Dette kan føre til alvorlige motorskader.

Trods 30.000 klager - Ford nægter fejl i upopulær motor
Ecoboost-motoren er problematisk. Men Ford benekter dette. Kreditt: Ford.

Bytte av registerremmen er en omfattende prosess. Det tar vanligvis omtrent seks timer på et verksted. Prisen for reparasjonen er rundt 16.250 danske kroner.

Hos NAF, som er det norske svaret på FDM, har Benny Christensen tidligere uttrykt seg svært kritisk til motordesignet.

– Det er ikke et spørsmål om det går i stykker – men når.

Bileieres erfaringer og bekymringer

Det er mange historier i Facebook-gruppen «Ford Ecoboost Nightmare». Eiere rapporterer om motorer som plutselig stopper.

Mange beskriver hvordan Ford har nektet å dekke reparasjonskostnadene. Registerreimproblemer er et gjennomgående tema i gruppens innlegg.

I Finland snakket media Yle med Ford-eier Mona Söderblom. Hun eier en Ford Fiesta med Ecoboost-motor. Bilen har i underkant av 60.000 kilometer. Hennes bekymring for motorens holdbarhet vokser.

– Jeg tenker ikke på det hver dag. Men sist gang, da vi landet i Turku, begynte vi å tenke på hva vi ville gjøre hvis motoren skulle havarere, forteller hun til Yle.

Victor Wikström, også han fra Finland, eier en Ford med den aktuelle motoren. Han visste om risikoen da han kjøpte bilen. Han etterlyser økt oppmerksomhet.

– Når det kommer til den motoren, vil du definitivt bli forvirret.

– Jeg anbefaler at du som eier ser under panseret litt oftere. – Det kan være nødvendig med mer enn én årlig tjeneste, sier Wikström til Yle.

Fords offisielle holdning varierer

I Storbritannia har Ford erkjent problemer med Ecoboost-motoren. Britiske kunder har muligheten til å søke full kompensasjon.

De kan få dekket utgifter til reparasjoner forårsaket av feilen. Situasjonen er imidlertid annerledes i andre land.

I Finland avviser Ford at det er en designfeil i motoren. Matti Koponen er ettermarkedsdirektør for Ford Finland.

Han skriver følgende til Yle:

– Ford ser det foreløpig ikke som nødvendig å utvide garantiene.

– I noen tilfeller kan produsenten, forhandleren eller merkerepresentanten godta og refundere kostnader som påløper som følge av mangler.

Ford understreker i stedet viktigheten av vedlikehold.

– Gjennom merkeverkstedene har vi begynt å anbefale hyppigere oljeskift. Bileiere i Finland som primært kjører i bytrafikk bør skifte motorolje årlig, sier Matti Koponen.

Han forklarer at mange kaldstarter kan forringe kvaliteten på oljen over tid.

Ford-kunder i Danmark har også opplevd alvorlige problemer med Ecoboost-motorene. Noen danske eiere står igjen uten hjelp fra importøren. Les mer om det her.

Den upopulære Ecoboost-motoren bekymrer mange bileiere. På Facebook har Ford Ecoboost Nightmare-gruppen fått 30 000 medlemmer.

Samtidig opplyser Ford selv at motoren ikke lider av noen designfeil. Eiere oppfordres likevel til å 'vedlikeholde bilen nøye'.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten blør – har tapt 9 milliarder på ett år

Nissan har lagt frem årsregnskapet for 2024, og det...

Biltilsynet advarer: Nå jakter vi på disse sjåførene

I løpet av mai måned vil den danske trafikktilsynet,...

Frykter konkurs: Ford er for liten for Europa

Fabrikkarbeidernes fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå...

GMs Corvette er tilbake i Danmark etter 5 år.

Ifølge General Motors vil Corvette aldri bli et frittstående...

Bilmerke stenger – var verdt mer enn Volkswagen

I 2023 var vietnamesiske VinFast verdt mer enn Volkswagen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk parkeringsplass solgt for 450 000 kroner uten hus

Det kan høres sånn ut. Men selv til en pris på 450 000 kroner følger ikke et hus med privat parkeringsplass i Odense, som...

GMs Corvette er tilbake i Danmark etter 5 år.

Ifølge General Motors vil Corvette aldri bli et frittstående merke. Men nå er i det minste bilene tilbake på dansk jord etter en 5-års...

Trafikstyrelsen øker prisen på førerkort med 108 prosent.

Siden den danske veitrafikmyndigheten overtok førerkortområdet fra politiet i 2021, har testavgiften økt med 108 prosent. Det er fullstendig latterlig, sier Lars Kruse, styreleder...

Første bilder av den nye XPENG P7 – sportssedan i toppform

XPENG avduker den nye generasjonen av den elektriske P7-modellen, som kombinerer skarpt design, avansert teknologi og en digital cockpit i en sporty pakke. XPENG...

Vejdirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Vejdirektoratet avslører at 92 prosent av danske sjåfører mener at de selv holder til høyre, mens bare 27...

100 000 mennesker står i kø for en billig elbil som ikke finnes.

Den eksisterer sannsynligvis ikke som noe mer enn en prototype ennå. Likevel står 100 000 sjåfører i kø for å hente den vrakede elbilen...

Dansk selskap «skroter» Tesla – ønsker ikke å bli assosiert med Musk

Byggefirmaet Tscherning bytter ut Tesla-flåten sin. Søren Tscherning peker på Elon Musks politiske uttalelser som årsaken, i en tid der Tesla-salget i Danmark stuper....

Det du trenger å vite om privat billeasing

Vurderer du å privatlease en bil i Danmark? Her er alt du trenger å vite før du signerer – og 5 gode tips som...

Fotofælde blitzer stokkand i 30-sone for 2. gang

I Sveits fanget et fartskamera en and som fløy 52 km/t i en 30 km/t-sone. Ved en utrolig tilfeldighet er dette andre gang på...

Motorstyrelsen gjør det billigere å lease biler

I november 2024 gjorde den danske biltilsynet det billigere å lease biler i Danmark for første gang på 12 år. Og nå senkes renten...

Nytt batteri kan lade 150 elbiler samtidig

Kinesiske CATL har satt taket for en ny batteripakke på 9 MWh. Energilagringssystemet kan lade 150 elbiler eller forsyne en husholdning med strøm i...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5 milliarder kroner i investeringer for det nye lavprismerket Slate Auto. Likevel er ikke overlevelse garantert....