Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil.
Tusenvis av Ford-eiere uttrykker bekymring for Ecoboost-motoren. Spesielt motorens registerreim, som går i olje, skaper usikkerhet.
En Facebook-gruppe for misfornøyde eiere har passert 30.000 medlemmer. Gruppen heter «Ford Ecoboost Nightmare». Her deler medlemmene erfaringer med motorproblemer.
Opprinnelig ble Fords Ecoboost-motor hyllet høyt. Den mottok flere priser, inkludert tittelen Årets motor.
Motoren var populær blant bileiere. Den kombinerte god drivstofføkonomi med grei kraft. Ford brukte Ecoboost-motoren i mange modeller. Den ble produsert mellom 2009 og 2019.
Men etter noen år begynte det å oppstå problemer. Problemene var ikke så positive for bileierne. Det spesielle designet med registerremmen, som skal gå i olje, viste seg å være en utfordring.
Registerremmen kan bryte sammen over tid. Oljen kan bli forurenset med gummirester. Dette kan føre til alvorlige motorskader.
Bytte av registerremmen er en omfattende prosess. Det tar vanligvis omtrent seks timer på et verksted. Prisen for reparasjonen er rundt 16.250 danske kroner.
Hos NAF, som er det norske svaret på FDM, har Benny Christensen tidligere uttrykt seg svært kritisk til motordesignet.
– Det er ikke et spørsmål om det går i stykker – men når.
Bileieres erfaringer og bekymringer
Det er mange historier i Facebook-gruppen «Ford Ecoboost Nightmare». Eiere rapporterer om motorer som plutselig stopper.
Mange beskriver hvordan Ford har nektet å dekke reparasjonskostnadene. Registerreimproblemer er et gjennomgående tema i gruppens innlegg.
I Finland snakket media Yle med Ford-eier Mona Söderblom. Hun eier en Ford Fiesta med Ecoboost-motor. Bilen har i underkant av 60.000 kilometer. Hennes bekymring for motorens holdbarhet vokser.
– Jeg tenker ikke på det hver dag. Men sist gang, da vi landet i Turku, begynte vi å tenke på hva vi ville gjøre hvis motoren skulle havarere, forteller hun til Yle.
Victor Wikström, også han fra Finland, eier en Ford med den aktuelle motoren. Han visste om risikoen da han kjøpte bilen. Han etterlyser økt oppmerksomhet.
– Når det kommer til den motoren, vil du definitivt bli forvirret.
– Jeg anbefaler at du som eier ser under panseret litt oftere. – Det kan være nødvendig med mer enn én årlig tjeneste, sier Wikström til Yle.
Fords offisielle holdning varierer
I Storbritannia har Ford erkjent problemer med Ecoboost-motoren. Britiske kunder har muligheten til å søke full kompensasjon.
De kan få dekket utgifter til reparasjoner forårsaket av feilen. Situasjonen er imidlertid annerledes i andre land.
I Finland avviser Ford at det er en designfeil i motoren. Matti Koponen er ettermarkedsdirektør for Ford Finland.
Han skriver følgende til Yle:
– Ford ser det foreløpig ikke som nødvendig å utvide garantiene.
– I noen tilfeller kan produsenten, forhandleren eller merkerepresentanten godta og refundere kostnader som påløper som følge av mangler.
Ford understreker i stedet viktigheten av vedlikehold.
– Gjennom merkeverkstedene har vi begynt å anbefale hyppigere oljeskift. Bileiere i Finland som primært kjører i bytrafikk bør skifte motorolje årlig, sier Matti Koponen.
Han forklarer at mange kaldstarter kan forringe kvaliteten på oljen over tid.
Ford-kunder i Danmark har også opplevd alvorlige problemer med Ecoboost-motorene. Noen danske eiere står igjen uten hjelp fra importøren. Les mer om det her.
Den upopulære Ecoboost-motoren bekymrer mange bileiere. På Facebook har Ford Ecoboost Nightmare-gruppen fått 30 000 medlemmer.
Samtidig opplyser Ford selv at motoren ikke lider av noen designfeil. Eiere oppfordres likevel til å 'vedlikeholde bilen nøye'.