Kinesiske BYD Atto 3, som bl.a. selges i Danmark, dumper europeiske Euro NCAPs test av aktive sikkerhetssystemer.
BYD Atto 3 feiler i Euro NCAPs siste sikkerhetstest, hvor den kinesiske elbilens aktive sikkerhetssystemer vurderes som utilstrekkelige.
Testen, som Euro NCAP gjennomfører årlig, har et økende fokus på sikkerheten til moderne biler, og kravene har blitt stadig skjerpet. Denne gangen viser testen at BYD Atto 3 ikke lever opp til forventningene.
BYD Atto 3 får en lav vurdering på grunn av en rekke kritiske mangler i assistentsystemene. Blant problemene er at bilens adaptive cruisekontroll ikke kan oppdage og reagere raskt nok på stillestående kjøretøy, noe som kan skape farlige situasjoner i trafikken.
Det opplyser sikkerhetsinstituttet i en pressemelding .
I tillegg har bilen problemer med å lese veiskiltene riktig, noe som kan resultere i potensielle feil i fartsavlesningene og andre advarsler som ellers ville bedre førersikkerheten.
LES OGSÅ: Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale
Euro NCAPs testmetoder fokuserer spesielt på bilens evne til å skape et stabilt og forutsigbart samspill mellom assistansesystemene og føreren.
Systemer som effektivt bidrar til sikkerhet uten å forstyrre sjåføren unødvendig, vurderes høyere. I den aktuelle testen oppnådde BMW i5 og Mercedes C-Klasse høyeste karakter på nivået «meget bra», mens VW ID.7 og Volvo EC40 ble vurdert som «bra».
Siden 2020 har Euro NCAP inkludert testing av aktive sikkerhetssystemer som en fast del av vurderingen av nye biler. Testen undersøker spesielt tre nøkkelaspekter ved bilsikkerhet:
- Først vurderes det hvor godt bilen holder seg midt i kjørefeltet på buede motorveistrekninger, der systemene kan bidra til å holde kursen i svinger.
- Deretter vurderes bilens evne til å avkode trafikksituasjonen og reagere for å unngå ulykker. Det kan være å bremse når bilen nærmer seg en konvoi som står stille eller beveger seg sakte, eller når en annen bil plutselig skifter kjørefelt foran. Systemets evne til å varsle fører og bremse i slike situasjoner vurderes som en del av denne kategorien.
- Til slutt testes bilens lesing av fartsskilt og evne til å oppdage andre trafikanter som fotgjengere, syklister og motorsyklister.
Den siste Euro NCAP-vurderingen av BYD Atto 3 understreker at de kinesiske bilene fortsatt står overfor en rekke utfordringer. Spesielt når det kommer til sikkerhet.
Det er ikke første gang et kinesisk bilmerke tar feil i forbindelse med en demonstrasjon av hva som skulle vært trygt.
I 2015, da Volvo Cars ville demonstrere hvor sikker nødbremsen deres var for fotgjengere, pløyde testbilen direkte inn i flere inviterte journalister.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!