Tjener 3,5 milliarder – VW vil kvitte seg med 1350 personer

Volkswagen vurderer å selge det anerkjente designhuset Italdesign, som har designet alt fra VW Golf til Lotus Esprit.

Volkswagen-konsernet står overfor nok en betydelig endring. I hvert fall internt, hvor de vurderer å kvitte seg med designhuset Italdesign.

Italdesign har spilt en sentral rolle i designet av ikoniske biler som Volkswagen Golf Mk.1 og Lotus Esprit.

Og selv om designselskapet har en solid bunnlinje med milliarder på bunnlinjen, må ledelsen i Wolfsburg finne enda flere milliarder i kutt.

Nyheten om et potensielt salg har skapt oppstyr, spesielt blant bilentusiaster i Italia. Italdesign regnes som en institusjon innen bildesign. Selskapet ble grunnlagt helt tilbake i 1968. Grunnleggerne var de to herrene Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani.

Hovedkvarteret har vært lokalisert i Moncalieri, en forstad til Torino, siden starten. Moncalieri er kjent for sitt historiske slott.

Fra det slottet styrte Italias første konge, Vittorio Emanuele II.

Helt siden grunnleggelsen har Italdesign gjort seg bemerket med noen av de mest gjenkjennelige bilene i hele bransjens historie.

Med Giorgetto Giugiaro ved roret har italienerne bidratt til utviklingen av et stort antall bilmodeller.

Porteføljen deres inkluderer sportsbiler fra merker som Lotus og Maserati.

Men også mer jordnære bilmerker har nytt godt av Italdesigns ekspertise. VW Golf og Passat er fremtredende eksempler. Suzuki, Fiat, Lancia og Citroën har også samarbeidet med designhuset. Listen over modeller designet av Italdesign er lang.

Krisen hos Volkswagen og Italdesigns rolle

I 2010 ble Italdesign kjøpt opp av Audi, som selv er en del av VW-gruppen. Siden den gang har Italdesign fortsatt å være involvert i designprosesser for konsernets modeller.

«Audi har sagt at de ønsker å selge selskapet og har instruert Italdesigns ledelse til å finne en kjøper», sa Gianni Mannori fra fagforeningen FOAM til Reuters .

Volkswagen-konsernet er i en vanskelig økonomisk situasjon. Konsernet har annonsert planer om å stenge tre fabrikker i Tyskland innen 2030. I tillegg er det varslet oppsigelser av opptil 30000 ansatte.

Audi, som eier Italdesign, har allerede stengt fabrikken sin i Brussel. Dette skjedde uten å finne en kjøper til fabrikken. Et salg av Italdesign kan derfor gi Volkswagen noe av kapitalen konsernet er så desperat på jakt etter.

Italdesign har 1350 ansatte. I fjor hadde selskapet et overskudd på 3,5 milliarder danske kroner.

Potensielle kjøpere og fremtiden til Italdesign

Spekulasjoner tyder på at flere kinesiske bilprodusenter kan være interessert i et oppkjøp.

Kinesiske selskaper har betydelig kapital til rådighet. De er også ivrige etter å etablere seg sterkere i det europeiske markedet.

Et salg av Italdesign ville markere et nytt kapittel for det italienske designhuset. Dens fremtidige eierskap og retning vil bli nøye fulgt i bilverdenen.

Spørsmålet er da om italienerne vil like å bli kinesere. På den annen side har den sannsynligvis nærmeste konkurrenten Pininfarina vært eid av indiske Mahindra siden 2015.

Noen år tidligere – nærmere bestemt i 2012 – hadde designhuset mistet sin mest ikoniske klient i form av Ferrari, som foretrakk å designe sine gatebiler selv. Siden har den blitt kalt Centro Stile Ferrari.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København...

2 millioner sjåfører vil bli unntatt – Norge dropper spesialbensin

Et politisk flertall på Stortinget sørger nå for at...

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med...

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...