Toyota er, i hvert fall pรฅ papiret, ikke lenger en like god forretning som den japanske giganten pleide รฅ vรฆre. Nรฅ advarer ledelsen om en nedgang.
Toyota forventer en betydelig nedgang i fortjenesten frem mot 2026. Amerikanske tollsatser og en svekket dollar legger press pรฅ den japanske bilgiganten.
Toyota stรฅr overfor รธkonomiske motvind. Bilprodusenten forventer lavere fortjeneste i รฅrene som kommer. Amerikanske tollsatser og svingninger i dollarkursen nevnes som hovedรฅrsakene til den forventede nedgangen i Toyotas fortjeneste.
Innen mars 2026 forventer Toyota et samlet overskudd pรฅ 3,8 billioner yen. Dette belรธpet tilsvarer omtrent 273 milliarder danske kroner.
Det skriver Reuters .
Dette er en merkbar nedgang sammenlignet med siste regnskapsperiode. Her landet overskuddet pรฅ 4,8 billioner yen. Dette tilsvarer rundt 344 milliarder kroner.
Den forventede nedgangen i fortjeneste er derfor omtrent 21 prosent. Dette viser tall fra Toyota, som Reuters har rapportert.
Usikkerheten skyldes hovedsakelig situasjonen i USA. Tollsatser mot japanske varer rammer Toyota. Men den lavere dollarkursen kan potensielt ramme enda hardere.
Usikkerhet i USA og muligheter i Japan
I en tidligere studie estimerte Toyota kostnadene. Selve tollen ble anslรฅtt รฅ koste 180 milliarder yen. Det er omtrent 13 milliarder kroner.
Effekten av dollarkursen ble anslรฅtt รฅ bli en enda stรธrre kostnad. Her var beregningen 745 milliarder yen. Dette tilsvarer rundt 53 milliarder kroner.
Bilmarkedsanalytiker Christopher Richter fra CLSA har en gjetning om hvorfor Toyota nรฅ trekker seg ut. Han peker spesielt pรฅ forklaringer som mรฅ finnes i USA.
โ Akkurat nรฅ ser ting rosenrรธdt ut i USA fordi kundene fรฅr panikk og lรธper til forhandlere for รฅ kjรธpe biler, sier Christopher Richter.
โ Men hva skjer hvis tollsatsene fortsetter? Da mรฅ prisene opp. Og kan du da รธke salget? Jeg vet ikke, legger han til.
I tillegg til toll og valuta lurer andre potensielle utgifter. Det kan bli behov for รฅ investere i nye fabrikker. I sรฅ fall mรฅ disse fabrikkene plasseres pรฅ amerikansk jord for รฅ omgรฅ tollsatsene.
Andre bilmerker holder pusten
Mens det amerikanske markedet skaper usikkerhet, er det fremgang andre steder. Toyota opplever รธkt salg i sitt japanske hjemmemarked. Salget i Japan har รธkt med 18 prosent i รฅr.
Det gir litt trรธst i en ellers usikker tid. Andre bilprodusenter fรธler ogsรฅ presset fra den globale handelssituasjonen.
Ford tรธr ikke รฅ komme med en presis prognose for fremtiden. Audi velger รฅ se bort fra eventuelle straffetoll i sine beregninger, og Polestar har trukket tilbake sin prognose for 2025 helt. Les mer om det her .