Toyota gjør det vanskelig – om ikke umulig – for andre å lage hydrogenbiler, sier folkene bak et nytt søksmål som anklager merket for monopol på hydrogenbilen.
Toyota tar monopol på hydrogenbilen.
Det mener i hvert fall personene bak et nytt søksmål i det amerikanske rettssystemet.
Nærmere bestemt er en rekke innbyggere i delstaten California så sinte at Toyota setter en rekke standarder for hydrogenstasjoner som gjør det umulig å holde flere offentlig tilgjengelige hydrogenstasjoner åpne i delstaten.
Det skriver Carscoops .
LES OGSÅ: Disse bilene går mest i stykker – «Alt er galt med dem»
Hydrogenstasjonene oppfyller ellers alle andre standarder, krav, lover og forskrifter i delstaten California. Men ikke Toyotas.
Og det er monopollignende forhold som gjør det vanskelig for f.eks. eiere av Toyota Mirai hydrogenbil for å finne steder å fylle drivstoff på bilene sine. Så i California.
Toyota har, sier saksøkerne, brukt bilmerkets innflytelse til å få hydrogenstasjonen fjernet fra nettstedet Hydrogen Fuel Cell Partnership. Noe som måtte drives av offentlige midler. Men som ifølge søksmålet faktisk er kjørt av Toyota.
Det er ikke første gang det japanske bilmerket har gjort bilistene sinte. Faktisk er det ikke en gang første gang Mirai-eiere har tatt Toyota for retten. Les mer om det her .
Her hjemme er hydrogenbilen så godt som død. Uansett er det umulig å holde seg oppdatert. I fjor stengte de resterende hydrogenstasjonene helt. Noe som bl.a. etterlater litt over 100 drosjer og 19 privatbiler uten mulighet for å fylle drivstoff. Les mer om det her .
De siste tallene fra bilimportørenes interesseorganisasjon viser også at det hittil i år (altså i løpet av 2024, red.) ikke er solgt en eneste ny hydrogenbil i Danmark. Utvalget er ellers svært begrenset. Det er faktisk bare Toyota som fortsatt holder på hydrogenbilen på dansk jord.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!