Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og klar til å ut på veien.

Mange Toyota Supra-fans husker ventetiden som veldig lang. Og de har rett. Fordi det gikk 21 år mellom Mk.VI og den BMW-utviklede Mk.V.

Nå nærmer Mk5 seg slutten med en endelig utgave. Frykten for en lignende, lang pause lurer.

Men Toyota lover at ventetiden på en ny Supra Mk6 blir kortere.

Den fjerde generasjonen av Supra, kjent som MK. IV ble utgitt flere steder allerede i 1998, selv om produksjonen offisielt stoppet først i 2002.

Først i 2019, etter 21 år, kunne Toyota-kunder over hele verden igjen kjøpe en ny Supra. Den lange ventetiden fikk mange til å tro at Toyota hadde begravd Supra-navnet fullstendig. Men nei.

Og det blir ikke sånn nå, selv om MK.V er en saga blott.

– Det blir helt sikkert et hull. Spørsmålet er hvor stort det gapet blir.

– Målet vårt er å ha et gap som er betydelig mindre (enn det forrige, red.), sier Cooper Ericksen, visedirektør i Toyota Nord-Amerika, til Motortrend .

Selv om Toyota sikter mot en kortere pause, vil det fortsatt bli en periode uten en Supra på markedet.

Toyota-sjefen vil imidlertid ikke si hvor lang ventetiden er. Det er ikke engang sikkert at de vet det selv.

Utviklingen av en ny bil tar tid. Og vi kan trygt anta at det vil ta både et helt år og et halvt år før Toyota er klar med en ny Supra.

Eriksen bekrefter imidlertid at en ny generasjon er planen.

– Det ville være logisk for oss å få en ny Supra. Men når og hvordan er fortsatt uklart, forklarer han.

Ny Supra: Toyota sikter mot en «kortere pause»

Toyotas løfter om kortere ventetid er gode nyheter. Det betyr imidlertid ikke at en ny Supra er rett rundt hjørnet.

Bilmerket har mange andre oppgaver. Også den typen som har langt flere kunder og dermed penger. Produksjonen av populære modeller som RAV4 og Camry tar opp mye plass og prioriteres logisk nok mye høyere.

Dette fokuset på det mer vanlige modellprogrammet kan dra ut tidsplanen for spesialmodeller som Supra.

En ny sportsbil er også en stor investering. Spesielt hvis japanerne ender opp med å måtte bære alle kostnadene selv. BMW, som utviklet den nåværende bilen basert på Z4-modellen, har lenge sagt at Z4 ikke vil få en direkte etterfølger.

Men Toyota er fast bestemt på at ventetiden ikke skal bli to tiår lang igjen.

Som nevnt nærmer den nåværende Mk.V Supra seg slutten. En «endelig utgave» vil markere de siste modellene av den generasjonen i USA. Det markerer slutten på et kapittel som varte i seks år.

Når Mk. V slettes, ventetiden på en ny bil begynner offisielt. Alle øyne vil være rettet mot Toyota for tegn på Mk.VI.

Fremtidens Supra: utfordringer og utvikling

Utviklingen av en helt ny Supra er ikke uten utfordringer. Strengere utslippskrav og nye sikkerhetsforskrifter spiller en stor rolle. Disse faktorene gjør bilutvikling dyrere og mer kompleks.

– En bil som Supra har nådd et punkt der vi nå har en Final Edition. Årsaken er at det rett og slett ikke gir mening (å holde bilen i live, red.) med alle de nye reglene og investeringene vi må gjøre, sier direktøren.

Derfor snakker Toyota om at den neste Supraen skal være «noe nytt». Dette betyr sannsynligvis en helt ny plattform og teknologi.

– Når vi kan få det bygget er et stort spørsmål, legger Ericksen til.

Det er også uklart om Toyota vil søke en partner for den neste Supra. Den nåværende Mk5 ble utviklet i samarbeid med BMW og deler teknologi med BMW Z4. Et lignende samarbeid for Mk6 er en mulighet, men ikke bekreftet.

Uansett ser fremtiden til Toyota Supra spennende ut. Med en kortere ventetid enn de foregående 21 årene, kan fansen allerede begynne å glede seg.

Den neste generasjonen må videreføre en stor arv uansett hva. Selv om Final Edition er en stor skuffelse. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Miljøgruppe vil tvinge sjåfører til å betale ny avgift

Et forslag om en ny veiavgift basert på korte...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket...

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner...

Elbil fra Dacia i ferd med å velte i 77 km/t

En ny elgtest fra KM77 avslører alvorlige problemer for...

Bilmerket Nio dropper spesialfunksjoner i Danmark

Egentlig er det Nios store partytriks med batteribyttestasjonene. Men...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Jaguar-bilsalget kollapser med 97 prosent etter «våknet»-video

Jaguars salgstall i EU og Storbritannia har kollapset. Bare 49 biler ble solgt i april, en nedgang på 97,5 prosent, mens biler med forbrenningsmotorer...

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....