Akkurat som i Danmark er det i Finland mulig for 17-åringer å kjøre bil. Noen klarer rett og slett ikke å håndtere ansvaret. Og så utløper førerkortet etter 4 timer.
En 17 år gammel finsk gutt må nå ta buss, sykle eller gå for å komme seg dit og tilbake.
Han har ikke lenger førerkort. Politiet tok det fra ham bare fire timer etter at han hadde bestått førerprøven.
Politimyndighetene annonserte selv dette i et innlegg på den sosiale medieplattformen Instagram.
For i det hele tatt å holde tritt med 17-åringen, måtte politiet kjøre i 170 km/t, på en vei der maksfarten er 100 km/t.
– To passasjerer i bilen, og likevel kjører du i trafikken i en fart som er alarmerende i trafikken, skriver politiet på Instagram.
– Men den største overraskelsen kom da bilen ble stoppet. Da patruljen endelig stoppet bilen, var det bare en 17 år gammel gutt som ventet bak rattet.
– Det er ikke slik du bør starte karrieren din som sjåfør.
– Altfor mange dør og blir allerede skadet i trafikken. Heldigvis ble ingen skadet denne gangen. Bøter og førerkort inndratt etter dumskapen, skriver politiet i innlegget til bakgrunnsmusikken til AC/DC-sangen «Highway to Hell».
Det at én 17-åring kjører for fort, vil imidlertid neppe få alvorlige konsekvenser for en hel generasjon unge sjåfører i Finland.
Det samme er tilfellet i Danmark, hvor samferdselsminister Thomas Danielsen (V) ikke vil ta bort førerkortordningen fra alle unge fordi – som han sier – én eneste tosk i en Porsche kjører dårlig og dreper.
Vis dette innlegget på Instagram