En 90 år gammel svensk mann er siktet for å ha kjørt uten førerkort da han tok bilen sin med hjem direkte fra politistasjonen. Aktor krever en bot på 6000 kroner.
En 90 år gammel mann uten førerkort tok bilen med hjem etter et besøk på en politistasjon i Småland i Sverige.
Påtalemyndigheten mener at dette nå vil koste ham dyrt.
Ifølge lokale medier møtte den eldre mannen opp hos politiet i Ljungby for å få en forklaring på hvorfor førerkortet hans var blitt inndratt etter en trafikkulykke.
Besøket endte imidlertid med at betjentene tok den gamle mannens fysiske førerkort.
Politiet hadde en sterk mistanke om at mannen ikke hadde til hensikt å forlate stasjonen.
Et par betjenter ble derfor sendt ut for å holde øye med parkeringsplassen nesten umiddelbart.
Mistanken viste seg å være sann. Den 90 år gamle mannen gikk rett ut døren og bort til bilen sin, som han satte seg bak rattet i.
Mannen kom seg bare til en nærliggende gate før blålysene tente seg bak ham.
Han sluttet imidlertid ikke frivillig å kjøre, fordi patruljen grep inn. Nå har påtalemyndigheten anmeldt den eldre mannen.
90-åringen selv nekter for å ha gjort noe galt.
Ifølge tiltalen hevder han at han aldri fikk en klar og tydelig beskjed om at han ikke hadde lov til å kjøre noen form for motorisert kjøretøy.
Altså den typen som krever førerkort.
Aktor er imidlertid uenig. Myndigheten mener at en passende straff er 50 dagsbøter, som til sammen utgjør 6000 svenske kroner. Eller tilsvarende 4180 danske kroner.
At folk uten førerkort bryter trafikkreglene er ikke et spesielt svensk fenomen. Det skjer også fra tid til annen i Danmark.
Boosted kunne for eksempel fortelle hvordan en 22 år gammel biltyv rømte fra retten , hvor han nettopp hadde blitt dømt, selv om han ikke hadde førerkort. Og ikke hadde hatt det på særlig lenge.