Det har gått fem år siden loven om hensynsløs kjøring ble innført. I løpet av den tiden har den danske staten mottatt 84 millioner kroner fra salg av konfiskerte biler.
5 år har gått – og det har vært 5 437 tiltalepunkter for sinnssykdom.
Dette viser en ny rapport som Rikspolitiet har gitt til Gjensidige .
Den samme oppgaven viser at statskassen har mottatt totalt 84 millioner kroner fra salget av de beslaglagte bilene.
Selv om det oftest er fyllekjørere politiet tar for hensynsløs kjøring, er fartsovertredelse også noe som virkelig koster penger.
En av de mest omtalte sakene er med en irakisk mann som ble tatt for å kjøre i 226 km/t på Hirshals-motorveien mens han var på vei til Norge i en Lamborghini Huracan Spyder han nettopp hadde kjøpt i Tyskland.
Bilen ble beslaglagt på stedet, deretter konfiskert etter en lengre rettssak og solgt til en bilforhandler på Fyn for nesten 2 millioner kroner.
Men den danske staten har også solgt kjendisfrisør Dennis Knudsens leasede Audi Q7 etter at frisøren gikk amok på Molslinjen med bilen som et våpen.
En Ferrari 488 Spider har også falt i samme felle. Bilen hadde nettopp blitt leaset av en da 61 år gammel mann da han ble tatt for å kjøre for fort på motorveien nær Horsens.
Men de aller fleste fyllekjørere er folk som er altfor berusede. Mer enn 2600 av siktelsene for fyllekjøring er reist mot sjåfører med en promille på over 2,0.
– Det er dypt uansvarlig å kjøre bil med så høy promille, og dermed sette uskyldige mennesker i fare for å dø, og derfor er det viktig å fjerne disse sjåførene fra veiene.
– Og her kan vi se at reglene om hensynsløs kjøring har hatt en veldig direkte effekt, sier Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige.