Sjåfører i Aarhus er de første som får blink for å kjøre på rødt lys i en ny prøveperiode. Kameraer i krysset ved Edwin Rahrs Vej måler også fart.
Sjåfører i Aarhus er de første som får bot for å kjøre på rødt lys i et helt nytt pilotprosjekt.
Aarhus kommune bekrefter i en pressemelding at de såkalte rotkryssingskameraene nå settes opp.
Det skjer i det beryktede krysset ved Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej vest i Aarhus.
Krysset har vært preget av farlige situasjoner og tragiske ulykker i mange år.
To unge kvinner mistet livet på stedet i henholdsvis 2018 og 2020. Begge ble påkjørt da sjåfører kjørte på rødt lys.
Nå skal teknologien hjelpe politiet med å stoppe farlige trafikanter, fordi flere personer vil bli skadet.
Rådmann Nicolaj Bang kaller de nye kameraene et ekstra verktøy i verktøykassen mot hensynsløse sjåfører.
Han håper at utsiktene til en bod vil få mange flere til å senke farten når lyset endrer seg.
Hvis ikke det skjer, vil i det minste politiet ha bedre bevis mot de som konsekvent bryter loven.
Justisdepartementet og Rikspolitiet står bak rettssaken, som for tiden forberedes av teknikere på stedet.
De ansatte undersøker for tiden hvilke master de avanserte kameraene skal monteres på.
De må også finne ut hvor strømmen til det tekniske utstyret skal hentes fra.
Kameraene nøyer seg ikke bare med å holde øye med det røde lyset i krysset.
De fungerer også som speedometere, som oppdager om biler kjører for fort gjennom krysset. Dette er en teknologi som det danske trafikksikkerhetsrådet har etterspurt i lang tid.
Direktør Jakob Boving Arendt fra Rådet for Sikker Trafik er fornøyd med de nye mulighetene.
Han håper at prosjektet kan redusere de mange ulykkene som skjer i større kryss. Det er utrolig positivt at den tilgjengelige teknologien nå testes ut i dansk trafikk.
Ordfører Anders Winnerskjold kaller trafikkdødsfall fullstendig meningsløse og forferdelige.
Han peker spesielt på problemer med ekstrem fartsovertredelse og narkotika og alkohol bak rattet.
Kameraene forventes å være i full drift senere i år som en permanent del av kontrollen.
Noen steder i verden går de imidlertid lenger enn å «bare» sjekke om folk også liker rødt.
Her blir også sjåfører med biler som lager «for mye» støy straffet fordi kameraene har ører .
Boosted har tidligere spurt det danske rikspolitiet om den samme teknologien er på vei til Danmark. Men myndighetene har nektet å svare.