Hvis personene bak et nylig innbyggerforslag får det som de vil, bør det være forbudt å kjøre rundt på danske veier hvis det ikke er minst 5 personer i bilen.
Noen biler har ikke engang seter eller sikkerhetsbelter for 5 personer. Men et nytt innbyggerforslag bryr seg ikke.
Forslaget , som ble publisert på Folketingets nettsider 3. desember 2025, krever at det må være minst fem personer i én bil.
Ellers er det rett og slett ikke lov å kjøre bilen på veiene. Dette bør imidlertid gjelde mer enn bare personbiler. Innbyggerforslaget nevner «motoriserte kjøretøy som biler».
Antagelig for å utvide forbudet så langt som mulig.
– Med dette forslaget vil antallet biler på veiene reduseres drastisk i ett jafs, skriver Søren Snehoj Nielsen fra Silkeborg, som har sendt inn forslaget.
Siden forslaget ble publisert har imidlertid støtten vært lav. Bare 20 personer har gitt sin støtte med sin Mit-ID.
Herfra kan du sannsynligvis utlede de 4 underskriftene fra grunnleggerne, som alle er fra henholdsvis Jylland, Aarhus og Vejle.
Forslagsstillerne tar ikke opp hvorfor biler med færre enn 5 passasjerer bør forbys å kjøre på danske veier.
De tar heller ikke hensyn til at det ville være i strid med EUs regler for typegodkjenninger, noe Danmark må overholde.
For eksempel, i en førstegenerasjons Audi A5 Sportback fra 2007 til 2016 er det bare plass til fire. Det er rett og slett ingen sikkerhetsbelter for en tredje passasjer i baksetet.
Totalt sett er det mange forslag fra innbyggere som ikke blir gjennomført. Noen klarte imidlertid å samle de 50000 underskriftene som er hindringen for behandling i Folketinget.
En av dem er forslaget om at drift av et parkeringsselskap i Danmark skal kreve en myndighetsgodkjent lisens.
Men som Boosted også har kunnet melde, avviser fungerende samferdselsminister Thomas Danielsen (V) allerede ideen.
Samtidig sammenligner han imidlertid parkeringsselskapene med motorsyklister og gjengkriminelle. Ministeren mener at begge parter misbruker loven i like stor grad.
Et annet innbyggerforslag som kan samle nok støtte er et forslag om at baklysene på alle biler i Danmark må være konstant på.
Forslaget vil imidlertid igjen få det vanskelig. Danmark må følge EU-lovgivningen på dette området. Og her er det ikke noe krav om at baklysene må være på på dagtid. Ikke engang på nye biler.