Den franske senatoren Louis Vogel har foreslått at Frankrike følger Tsjekkias eksempel og hever fartsgrensen til 150 km/t. Men bare på visse motorveier.
Akkurat nå er det bare et lovforslag fra en fransk senator.
Men hvis Louis Vogel får det som han vil, vil franskmennene få lov til å øke farten på utvalgte strekninger av landets motorveinett.
Ifølge det franske mediehuset Autonews har Louis Vogel foreslått en fartsgrense som ligner på den Tsjekkia har innført. Nemlig 150 km/t.
Det er imidlertid fortsatt en lang vei å gå, fordi forslaget kan bli virkelighet senere. Først må det diskuteres i det franske parlamentet, deretter stemmes over og sendes frem og tilbake i de ulike lovgivende forsamlingene.
Hvis forslaget endelig blir gjennomført, vil det bli en implementeringsperiode og en rekke dekreter om hvordan og hvor.
Antagelig bør myndighetene også se på hvor det faktisk er mulig å øke hastigheten.
Frankrike har en generell fartsgrense på 130 km/t, slik tilfellet er i Danmark.
Men akkurat som forholdene her hjemme, er det absolutt ikke på alle motorveier at sjåfører har lov til å kjøre «så fort».
Faktisk kjemper en rekke kommuner – inkludert bystyret i Odense – for å forby sjåfører å kjøre fortere enn 90 km/t på motorveier.