En inspektør og flere sjåfører skal i fengsel for 94 tilfeller av bestikkelser i Sverige. Bransjen kaller den nye saken et alvorlig slag.
En inspektør, og flere av kundene han «inspiserte» biler for, skal i fengsel for 94 tilfeller av bestikkelser.
Dette følger en omfattende razzia i den svenske byen Växjö, der inspektøren holdt til.
Saken har rystet den svenske inspeksjonsbransjen, ettersom inspektøren systematisk har solgt godkjenninger for defekte biler.
Politiet grep inn etter lang tids overvåking av den aktuelle visningssalen.
Landmåleren er nå dømt til halvannet års fengsel for grov bestikkelse og grov falsk forklaring.
Ifølge Carup har mannen akseptert betaling under bordet 94 ganger og fylt ut falske inspeksjonsrapporter i minst 45 tilfeller.
Styrelederen i den svenske synsbransjen, Tord Fornander, har ikke finhakket ordene i kritikken sin.
«Vi tar resultatene av denne saken svært alvorlig», sier styrelederen.
Han understreker at bransjen har absolutt nulltoleranse for den typen oppførsel.
Retten valgte også å straffe sjåførene som betalte for de ulovlige kontrollene.
For eksempel fikk en mann fra lokalområdet ett år og fire måneder i fengsel for sin medvirkning i svindelen.
Juks i inspeksjonshallene finnes ikke bare i Sverige. I Danmark har flere inspektører blitt tatt for lignende ulovlige aktiviteter over tid.
Senest har en kontrollør fra Nordsjælland blitt siktet for å ha godkjentbiler mot betaling minst 70 ganger .