Miljøaktivister vil kreve at BMW og Mercedes kun bygger elbiler etter 2030. Retten i Tyskland har nettopp avvist det sensasjonelle kravet fra DUH.
Miljøaktivister vil kreve at BMW og Mercedes kun bygger elbiler etter 2030 for å redde klimaet her i mars 2026.
Den tyske miljøorganisasjonen DUH har forsøkt å tvinge bilgigantene til å slutte helt med å bruke forbrenningsmotorer.
I et oppsiktsvekkende søksmål har en organisasjon krevd at salget av bensin- og dieselbiler skal stoppes innen 2030.
Ifølge Autoblog har imidlertid det tyske rettssystemet nettopp avvist aktivistenes vidtrekkende påstand.
Men rettssystemet slår fast at det ikke finnes noe spesifikt CO2-budsjett for hvert enkelt privat selskap.
Samtidig slo retten fast at klimaregulering er et politisk ansvar og ikke noe for domstolene.
DUH-organisasjonen mener at de to bilmerkene bruker en urimelig mengde av det totale «CO2-budsjettet», noe som faktisk ikke eksisterer.
DUH har også lenge ført krig mot biler og bilmerker med forbrenningsmotorer.
Som Boosted også har kunnet rapportere, har de også gjort seg bemerket med skarpe angrep. Blant annet nominerte de Lamborghini Huracán til årets miljøsvindel .
EU har imidlertid allerede innført et forbud mot forbrenningsmotorer i 2035, da salget av nye forbrenningsmotorer vil stoppe helt.
Dette har fått miljøaktivister til å frykte at spesielt tyske merker vil forsinke spredningen av elbiler.
Kjennelsen i Tyskland blir sett på som en stor seier for både BMW og Mercedes.
Begge gruppene har investert milliarder av kroner i elektrisk teknologi. Men spesielt BMW har lenge insistert på at markedet og kundene selv skal bestemme hva som er mulig å kjøpe på fire hjul.
Den erkjennelsen er noe Mercedes, som sliter med stadig synkende markedsandeler og en fortjeneste som har mer enn halvert seg , først nylig har kommet til.