Parkeringsvakter har blitt tatt i å i all hemmelighet fotografere sjåfører. Metoden brukes som bevis når man utsteder parkeringsbøter til sjåfører som «ikke parkerer».
Parkeringsvakter har blitt tatt på fersken i å i all hemmelighet ta bilder av sjåfører for å dokumentere bevegelsene deres etter parkering.
Den kontroversielle arbeidsmetoden kom frem i lyset etter en sak som involverte en parkeringsbås i Oslo, hvor en eier av en Tesla Model Y bevisst ble overvåket og fotografert av en parkeringsvakt.
Parkeringsselskapet brukte de «hemmelige bildene» som bevis på at mannen ikke var kunde i butikken han parkerte ved.
Mannen ble fotografert på parkeringsplassen ved Power i Oslo, hvor han forgjeves lette etter en ny fjernkontroll og en datamaskin.
Da han forlot butikken uten å kjøpe noe, tok vakten bilder av ham på avstand. Dette ble senere brukt som bevis på at han angivelig handlet hos en konkurrent.
Bileieren ble deretter ilagt en parkeringsavgift på 420 danske kroner, som han senere klaget over til Parkeringsnemnda.
Mannen forklarte at varene han lette etter var utsolgt i butikken, og at han derfor måtte gå et annet sted.
Han syntes ikke det var rettferdig å bli straffet rett og slett for å være en kunde som ikke fant det han lette etter.
Problemet oppsto da butikken ikke kunne utstede et skriftlig bevis på besøket hans med tilbakevirkende kraft.
Uten kvittering eller attest mente flertallet i styret at sjåføren ikke hadde vært forsiktig nok.
Derfor ble ikke den kontroversielle skatten revet i to.
Forbrukerforkjempere reagerer nå sterkt på at sjåfører blir fotografert uten deres viten, og sier at det krenker deres personvern og integritet.
Samtidig sår de tvil om bevisverdien av bilder tatt i smug og uten kontekst.
Saken har skapt oppstyr i hele Skandinavia, ettersom metoden angivelig også brukes i andre klagesaker.
Dette reiser et grunnleggende spørsmål om hvor grensen går mellom lovlig kontroll og ulovlig overvåking.
Sjåfører risikerer å bli stilt i en ulempe, ettersom det er vanskelig å fremlegge motbevis i etterkant.
Her i Danmark har parkeringsselskaper også blitt utsatt for massiv kritikk for metodene sine. Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) har tidligere uttrykt sinne over bransjens oppførsel.
Han har til og med truet med å legge ned de mest aggressive selskapene hvis de ikke får ting til å stemme.