Trafikkloven kan ikke bøyees. Ikke engang om du kanskje ikke har plass til to madrasser i en Audi Q5. Nå koster det eieren en bot.
Trafikkloven eksisterer for å unngå anarki på veiene. Det samme gjelder i land vi vanligvis sammenligner oss med.
Det er bare det at ikke alle sjåfører har mottatt eller har tenkt å leve etter den beskjeden. Ikke engang i Norge, hvor en Audi Q5-eier nå må betale bot.
Dette skyldes at bilens bakluke var vidåpen for å gi plass til to madrasser som var litt for store for bilen.
For selv om slike ting er festet etter alle kunstens regler, må bilskilt i land der slike ting er obligatoriske, både foran og bak, alltid være synlige.
Det danske vegvesenet skriver at det etter kontrollen kan koste minst én Audi-eier bot.
Sjåfører som tenker i samme baner som Q5-eieren kan imidlertid ikke unngå boten ved å flytte bilskiltet. Både danske og norske trafikklover fastsetter at bilskiltet alltid skal være forsvarlig festet.
I Danmark må den til og med skrus fast. Forklaringen da loven ble innført i 2015 var at den ville forhindre tyveri av bilskilt.
I virkeligheten tar det to sekunder å fjerne de lovpålagte skruene. Og i de over 10 årene som har gått siden loven trådte i kraft, har heller ikke nummerskilttyveriet forsvunnet.
Tilbake i Norge må Q5-eieren nå betale en bot på 4100 norske kroner. Akkurat som madrassene ble etterlatt på stedet.
Beløpet tilsvarer 2750 danske kroner.