Det er litt over 2,9 millioner personbiler registrert i Danmark. Det betales eieravgift for alle. Og det utgjør svimlende milliarder i statskassen.
Frem mot 2026 – faktisk frem til og med 2026 – siden 2020 har det blitt dyrere og dyrere å eie bil i det hele tatt.
En politisk avtale på dette området ble inngått i desember 2020.
Avtalen ble inngått blant annet fordi staten tjener stadig mindre på periodiske avgifter. I Danmark beregnes disse avgiftene for personbiler enten som kjøretøyavgifter, grønne avgifter eller CO2-eieravgifter.
Biler frem til 1997 betaler kjøretøyavgift, deretter ble den grønne avgiften lagt til før den ble erstattet av CO2-eieravgiften i juli 2021.
Og selv om stadig flere elbiler har blitt satt på veiene – per 1. mars 2026 – er det registrert 570000 rene elbiler i Danmark – er bilparken fortsatt god for statskassen.
For mens finansloven for 2026 slår fast at staten bare forventer å motta i underkant av 6 milliarder kroner i tinglysningsavgift, er det hele 9,6 milliarder kroner å kreve inn i rene eieravgifter.
På den annen side viser en CEPOS-beregning at Danmark har brukt svimlende 25 milliarder kroner på å holde elbiler avgiftsfrie.
Hvor dyre kan egentlig de periodiske avgiftene, som i Danmark betales for seks måneder av gangen, være?
Ja, hvis du for eksempel har en Dodge RAM 1500 med en 5,7-liters V8-motor fra 2011, vil du bli straffet svært strengt.
Bilen er vurdert til å gå bare 6,6 kilometer på én liter bensin. Dette utløser en grønn eieravgift på svimlende 9740 kroner. Det vil si to ganger i året.
Hvor «billig» kan det være, omvendt? Vel, når vi starter med nye biler – og trekker fra den lavere avgiften på veteranbiler – bør vi finne det i biler som er deklarert å ha et CO2-utslipp på ikke mer enn 58 gram per kilometer.
Så svaret er 420 kroner. Igjen per halvår.