En mor fra Texas krever nå nesten 7 millioner kroner fra Tesla etter at Cybertrucken hennes krasjet med Autopilot på, ifølge et søksmål.
Tesla er saksøkt etter en alvorlig ulykke med en Cybertruck i USA.
En kvinne fra Houston i Texas krever nå 1 million dollar i erstatning. Det tilsvarer omtrent 6,9 millioner dollar.
Ifølge søksmålet skjedde ulykken 18. august 2025. Kvinnen krasjet inn i en motorveibro i sin Cybertruck mens bilens autopilot (full selvkjøring) angivelig var slått på.
Men bilen fulgte ikke svingen på broen. I stedet fortsatte den rett frem og krasjet inn i en betongbarriere og holdt nesten på å kjøre over broen.
Videoen kan sees nederst i artikkelen.
Mor og ett år gammelt barn var i bilen
Kvinnen hadde sitt ett år gamle barn i bilen. Barnet satt i baksetet og slapp unna uten skader, ifølge saken.
Kvinnen selv var ikke like heldig. Ifølge advokaten hennes ble hun skadet i skulder, nakke og rygg. Hun skal også ha fått nerveskader i hånden.
Et dashkameraklipp fra bilen viser ulykken. Her kan du se at Cybertrucken ikke egentlig svinger, selv om veien gjør det. Kort tid etter treffer bilen bommen hardt.
Tesla møter kritikk for Autopilot
Kvinnen mener at Tesla har lovet for mye om autopilotsystemet sitt. Søksmålet anklager merket for å få systemet til å høres tryggere og mer selvkjørende ut enn det faktisk er.
Advokaten hennes sier også at kvinnen prøvde å ta over rett før ulykken, men det var for sent til å unngå kollisjonen.
Her i Danmark er full selvkjøring kun tillatt i en overvåket versjon. Det vil si at føreren har fullt ansvar, selv om bilen kjører selv. I USA varierer lovgivningen fra stat til stat.
Se videoen nedenfor: