Spøkelsesbiler koster franske skattebetalere 2 milliarder kroner i tapte bøter og avgifter hvert år. Svindlere utnytter enorme smutthull i loven.
Spøkelsesbiler koster franske skattebetalere 2 milliarder kroner hvert år.
Den franske statsrevisjonen har avslørt at staten ble svindlet for nesten 4 milliarder kroner mellom 2022 og 2024.
Problemet skyldes nesten en million kjøretøy som ikke er korrekt registrert i de offisielle systemene.
Eierne av de mange bilene kan dermed unngå både kjøretøyavgifter og fartsbøter.
Siden bilene ikke kan spores, unngår de også obligatoriske inspeksjoner. Dette betyr at farlige kjøretøy kan ferdes fritt på veiene uten å bli kontrollert av myndighetene.
Svindelen tok av da private selskaper fikk lov til å håndtere bilregistreringer.
Den ble introdusert for å fremskynde prosessen for vanlige borgere. Men kriminelle har funnet smutthull som gjør biler fullstendig usynlige for det franske skattesystemet.
Bileiere kan ofte fremlegge dokumenter under en inspeksjon, men sporet forsvinner i databasene etterpå.
Det franske innenriksdepartementet har nå annonsert at de har tatt grep for å tette hullet i statskassen. Saken har skapt intens sinne blant franskmenn som har registrert bilene sine nøyaktig etter boken.
Frankrike er imidlertid ikke det eneste landet der penger strømmer inn i «smutthull» i lovgivningen.
En fersk rapport fra danske CEPOS viser at Danmark har brukt 25 milliarder kroner på elbiler .
Samtidig kan Boosted melde at staten kun forventer å innkreve litt over 6 milliarder kroner i registreringsavgifter i løpet av 2026.
Imidlertid kommer ytterligere 9,6 milliarder kroner i form av periodiske skatter. Noe som har økt siden 2020 og vil fortsette å gjøre det i 2026.