Styrelederen i Syklistenes Landsforbund mente at snørydding var sexistisk. Helt til han sluttet med det. Nå klager han over stortingsvalget i stedet.
Syklistenes Landsforening mener det er synd at sykkelen som transportmiddel ikke er et tema i valgkampen frem mot stortingsvalget.
Organisasjonen skriver dette i en pressemelding .
Styreleder Jens Peter Hansen har tidligere kommet med en uheldig bemerkning ved å kalle snørydding i Danmark sexisme.
Dette, sa styrelederen, skyldes at flere menn enn kvinner kjører bil. Det tok imidlertid bare noen få dager før syklistforeningen trakk tilbake den uttalelsen.
Men Jens Peter Hansen er ikke ferdig med sine meninger. Denne gangen er det sykkelen som tema, eller rettere sagt mangelen på sådan, som er galt med noe.
Ifølge foreningen er temaet sykling fullstendig fraværende i debattene før valget. Akkurat som styrelederen påpeker, dukker ikke temaet opp i det hele tatt i de mange kandidattestene velgerne kan ta før valget.
– Vi snakker om en transportform som både er avgjørende for å sikre at byene våre ikke blir overbelastet og for å sikre at vi har god folkehelse.
– Det at den er fullstendig fraværende i valgkampen overrasker meg dypt, og det er virkelig synd, sier Jens Peter Hansen.
Av samme grunn foreslår foreningen å stramme inn trafikklovene slik at sjåfører tvinges til å holde en minimumsavstand på 1,5 til 2 meter fra syklister.
Dette, hevder foreningen, er allerede et lovkrav i 12 andre europeiske land.
Syklistforbundets klager over at sykkelen er et manglende tema i valgkampen, betyr imidlertid ikke at syklister oppfører seg ordentlig utenfor trafikken.
Tvert imot har Boosted gjentatte ganger kunnet rapportere hvordan politiet slår ned på syklister for en rekke brudd på trafikkloven.